E-handelsprofilen Alex Nerö, som bland annat grundade Rollup-kungen och kedjan 4Sign, har tillsammans med sin kompanjon Jens Ende startat ett nytt e-handelsprojekt. Jens Ende har tidigare arbetat som barchef i London, och nu är tanken att duon ska kombinera just dryckesvaror och e-handel.
"Helt annat tänk" inom B2C
De har nämligen lanserat nätbutiken WhiskeyLounge.se, som ska sälja whiskytillbehör och diverse barutrustning. PĂ¥ senare Ă¥r har Alex Nerö och Jens Ende tillsammans drivit en e-handel som riktar in sig pĂ¥ B2B, sĂ¥ deras nya satsning innebär en nystart bĂ¥de vad gäller kundgrupp och sortiment.
- Vi har gett oss in i en B2C-marknad i segmentet "presenter Ă¥t män som har allt". Efter sĂ¥ mĂ¥nga Ă¥r inom B2B sĂ¥ är det roligt att fĂ¥ ta del av den större marknaden för konsumenter, som har ett helt annat tänk. Folk handlar med sin egen plĂ¥nbok pĂ¥ impuls och inte med företagets pengar, vilket gör en gigantisk skillnad i köpmönster och konvertering, säger Alex Nerö i ett pressmeddelande.
WhiskeyLounge var frĂ¥n början tänkt som en butik som helt och hĂ¥llet skulle fokusera pĂ¥ whiskyrelaterade produkter, men nu är siktet snarare inställt pĂ¥ att sälja exklusiva "prylar för män". Utöver ovan nämnda kategorier funderar Nerö och Ende bland annat pĂ¥ att sälja varor inom kategorin rakning.
Vill växa organiskt
Planen är att nĂ¥ 5 miljoner i omsättning under nästa Ă¥r.
- Marknaden för födelsedagspresenter är konstant och lika mĂ¥nga kommer att söka efter "vad köper man till en man som fyller 50" i dag som i morgon, sĂ¥ vi har ingen brĂ¥dska att kasta oss in. Med vĂ¥ra kunskaper inom SEO och marknadsföring pĂ¥ nätet ska vi inom ett Ă¥r vara en av de största inom vĂ¥rt segment.
I dagsläget är WhiskeyLounges grundare helt inställda pĂ¥ att fĂ¥ företaget att växa utan att ta in externt kapital.
- Resan ska ske helt genom organisk tillväxt och inget tillväxtkapital behövs i dagsläget, ett beslut vi tog tidigt dĂ¥ vi gärna vill vara de enda ägarna och ha snabba beslutsvägar, avslutar Alex Nerö.