ANNONS

MatHem köper upp Axfoods E-handelskoncept

MatHem köper upp Axfoods E-handelskoncept

Axfood utökade sitt e-handelskoncept, NetXtra, i början av förra året med drive-thru hämtning av maten man beställt. Nu förvärvar en av Sveriges ledande aktörer inom mat på nätet, MatHem, denna nätbutik av Axfood. Samtidigt tecknar Axfood avtal om varuförsörjning till MatHem.

ANNONS

Tomas Kull, grundare och VD på MatHem, säger följande om uppköpet:

– NetXtra har funnits länge på den svenska marknaden och sitter på gedigen kunskap, erfarenhet och kunnig personal. Vi är glada att genom förvärvet av NetXtra få tillgång till detta och fram förallt eget lager, som vi tidigare har saknat. Nu kan vi stärka vårt erbjudande till kunderna med ett bättre och bredare sortiment samt än mer konkurrenskraftiga priser.

Axfood kommer nu att leverera varorna till MatHems verksamhet i Stockholm. En verksamhet som nu även inkluderar NetXtra med deras varumärke, kundstocken, lokalerna och personalen.

– Genom avtalet förstärker Axfood Närlivs sin roll som ledande leverantör till e-handeln av mat, säger Nicholas Pettersson, divisionschef för Axfood Närlivs.

MatHem erbjuder precis som NetXtra en renodlad dagligvaruhandel där man plockar maten själv men även färdiga matkassar. Axfood vill förmodligen koncentrera på grossistverksamheten, i och med denna försäljning, och låta en kunnig e-handlare ta över nätbutiken. I samma vända som de säkrar varuförsörjningen i det område där NetXtra bedriver e-handel.

Vi undrar samtidigt vad som nu händer med Middagsklubben som var Axfoods försök med en färdig matkasse, i samarbete med Statoil. Det känns som lite för många varumärken under samma tak. MatHem meddelar i alla fall att de numera är Sveriges ledande aktör inom mat på nätet och att de i och med detta förvärv får en starkare ställning på den svenska marknaden.

MatHem är förövrigt ganska aktiva gällande uppköp. De köpte upp Hemmalivs i fjol och detta år har de lagt vantarna på receptbanken Tasteline. De har även satt kändisar på sina färdiga matkassar. Företaget satsar uppenbarligen på att vinna nätmarknaden för mat.

 

Källa: press

Relaterade nyheter:
Axfood breddar sitt E-handelskoncept

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se