När de digitala assistenterna för ett par år sedan gjorde entré på marknaden, visste hajpen knappt några gränser. Med hjälp av Amazons Alexa och Googles Google Home skulle privatpersoner kunna utföra i stort sett alla sina ärenden - inte minst att e-handla. Men med det sistnämnda verkar det hittills ha gått sådär.
LÄS ÄVEN: Skoköp och vägbeskrivning när Googles assistent visades upp
Siffror som nyhetssajten The Information ska ha fått från personer med insyn i Amazons verksamhet, visar att endast två procent av de som äger en enhet med Amazons Alexa-assistent har använt den för att handla hittills i år. Amazon ska dock ha sålt 50 miljoner Alexa-enheter, vilket förstås innebär att en del köp via högtalare trots allt har ägt rum de senaste månaderna.
90 procent gör inte om det
Av de som har använt sig av Alexa för att handla, ska 90 procent endast ha gjort det vid ett tillfälle och då i första hand ha handlat varor som hushållspapper eller tvättmedel. Det uppges dock vara betydligt vanligare att Alexa-användare tar hjälp av sin digitala assistent för att höra sig för om e-handelsorder som har lagts via en mobiltelefon eller en dator.
LÄS ÄVEN: Familj i chock efter inspelning av Amazons röstassistent
Men även om de så kallade röststyrda handeln alltså fortfarande har en bit kvar till sin fulla potential, så använder de som har tillgång till Google Home eller Alexa gärna sin smarta assistent till andra ändamål. Enligt The Information kan de till exempel användas för att sätta igång musik eller för att besvara frågor om vädret.