Mobilt, mobilt, mobilt. De senaste åren har vi och resten av världen tjatat om att kunderna numera finns på mobilen och är du inte anpassad för att sälja där så är du dömd till irrelevans inom en snar framtid.
När vi besöker Ehandelsindex med över 11 000 svenska nätbutiker så står det klart att runt 4700 stycken just nu har en responsiv sajt och nära 600 har en separat mobilsida. Det är nämligen inte alla som har köpt den responsiva trenden, två av dessa är TheMobileStore och Babyshop.
Det står i alla fall klart att många har anpassat sina sajter för mobilen och en stor morot bakom detta var förmodligen Googles initiativ som kom att kallas Mobilegeddon.
Var det värt tiden?
Men nog om den mobila revolutionen. Har alla de tusentals e-handlare som lagt blod svett och tårar på en ny sajt tjänat något på det? Det ska vi nu undersöka.
Vår analysavdelning kombinerade tjänsterna Ehandelsindex och Ehandel.se Analytics för att ta reda på hur snittordern och intäkerna påverkats för de e-handlare som har en mobilanpassad sajt (responsiv eller separat) och de som inte har gjort denna anpassning.
Om vi börjar med att titta på de butiker som inte har anpassat sin sajt för mobilen så kan vi se att snittordervärdet i princip står stilla i mobilen och för surfplattor är det en nedåtgående trend.
Utvecklingen för icke mobilanpassade:
När vi går över och analyserar de butiker som har antingen en responsiv sida eller en separat mobilsajt så kan vi se en tydlig uppåtgående trend för alla enheter. Ungefär vad man kan förvänta sig, men det är förstås kul att e-handlarnas arbete inte varit förgäves.
Utvecklingen för mobilvänliga:
Går vi sedan in och analyserar förändringen i intäkter mellan åren 2015 och 2016 så är det ganska tydligt vad som har skett. De nätbutiker som hängt med i utvecklingen är också de som har fått ta del av i princip all tillväxt.
E-handlare som är på tå gällande tekniken i webbutiken lär dock vara duktiga på mycket annat också, vilket lär spela in i att det är de som ökat mest i intäkter.
Vill du som e-handlare själv kolla in de senaste siffrorna kan du bli medlem i Ehandel.se Analytics (det kostar inget) och sen se utvecklingen i din bransch och svensk e-handel som helhet.