Det fanns en tid då det var ett populärt grepp att låta kunderna recensera produkter genom att "gilla dem" i ens e-handel. Det handlade om så kallade Facebook-likes, som man som kund kunde dela med sig av på e-handlarnas sajter.
Exakt hur omfattande upplägget har varit i Sverige är oklart, men enligt uppgifter från nyhetssajten Internet Retailing, har "Facebook-liksen" sett en kraftig nedgång på sistone. Sajten refererar till undersökningen IREU Top500, där andelen undersökta e-handlare som har kvar like-möjligheten endast uppgår till 17 procent. Det kan jämföras med 22 procent förra året.
LÄS ÄVEN: Trots annonsrekordet - Facebook rasar på börsen
Danmark leder tapp-ligan
Enligt IR är tappet särskilt stort i länder som Irland, Belgien, Nederländerna och Danmark, där andelen ska ha minskat med mellan 42 och 23 procent. I Ungern och Portugal hade dock fler e-handlare istället lagt till möjligheten att gilla produkter, och i Grekland var ökningen på hela 25 procent.
- Orsaken till tappet är oklar. Det kan vara kopplat till förändringar i populariteten hos vissa sociala nätverk eller möjligen till integritetshänsyn. För många i den digitalt kunniga millennials-gruppen kan system som Snapchat, med begränsad tillgänglighet, vara att föredra framför Facebook, där saker finns kvar längre, heter det i rapporten.
Recensioner och betyg ökar
Även om det alltså generellt sett har blivit mindre vanligt att pryda sin sajt med Facebook-tummar, så har det blivit allt mer populärt att låta kunderna komma med andra typer av recensioner.
LÄS ÄVEN: AI-botar som tar betalt i Facebook Messenger?
Att betygsätta produkter, till exempel genom att klicka i ett antal stjärnor, ska enligt IR ha ökat med 9 procent på ett år. Andelen e-handlare i undersökningen som bjöd in kunderna till att skriva recensioner om produkter de köpt, ökade under samma period med 4 procent.