ANNONS

Matsmart nära 160 miljoner efter ökning på 130 procent

Matsmart nära 160 miljoner efter ökning på 130 procent
Matsmarts grundare Ulf Skagerström, Erik Södergren och Karl Andersson

Men resultatet försämrades.

ANNONS

Under 2017 drog Matsmart in 159,3 miljoner kronor, vilket är ett rejält hopp uppåt från 2016 års 69,3 miljoner kronor. Närmare bestämt handlar det om en ökning på nära 130 procent, skriver DiDigital, som också tar upp att Matsmart under året sålde 2 022 ton mat som annars skulle ha kasserats.

- Det är superkul. De största anledningarna är nya kunder som hittat till oss men också lojaliteten hos våra kunder, när de väl hittat till oss så återkommer de gärna, säger Karl Andersson, vd och medgrundare på Matsmart, till nyhetssajten.

LÄS ÄVEN: Fick in 88 000 varor - sålde 93 procent samma dag

Enligt DiDigital, som ska ha tagit del av Matsmarts senaste årsredovisning, ökar dock samtidigt bolagets förluster. Under 2017 slutade resultatet på minus 40,3 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 32,3 miljoner året innan.

"Investerar för att kunna växa"

Men Karl Andersson menar att resultatet är väntat, och att Matsmart inte har några planer på att "i närtid visa upp svarta siffror på sista raden".

- Vi investerar för att kunna fortsätta växa. Främst i marknadsföring samt lager och logistik, säger Karl Andersson.

LÄS ÄVEN: IKEA megainvesterar i Matsmart

Matsmarts vd ska tidigare ha uppgett för DiDigital att hans bolag i början av 2018 hade en omsättningstakt på mellan 250 och 300 miljoner kronor. Han har dock avböjt att ge en prognos för var omsättningen kan komma att landa det här året.

- Vi har haft en kraftig tillväxt de första kvartalen och försäljningen håller i sig.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se