Trädgårdssajten Odla.nu har under sitt senaste verksamhetsår, det vill säga 2017, ökat sin omsättning med nära 40 procent. Bolagets omsättning kom under året upp i 19,7 miljoner kronor, vilket kan jämföras med drygt 14 miljoner 2016.
Fokus på bättre konvertering
Det framgår av företagets färska årsredovisning, som Ehandel.se har tagit del av.
- Under året har bolaget huvudsakligen fokuserat på att förbättra konverteringen på sajten, förbättra det logistiska flödet genom utbyggnad av lagret, samt stärka sortimentet, skriver Odla.nu i sin rapport.
LÄS ÄVEN: Fröer på nätet - trenden som växer så det knakar
Andra saker som ska ha hänt under året är att Odla.nu fick en ny nyhetsbrevsleverantör, och att mer resurser lades på onlinemarknadsföring.
- Detta har lett till att bolaget gör sitt bästa år omsättningsmässigt någonsin vilket var en ökning med 38,8 procent jämfört med 2016, fortsätter företaget.
Lagerbygge påverkade resultatet
Samtidigt fick Odla.nu ett något bättre resultat än förra året, även om det fortfarande stannar på minus 4,2 miljoner kronor. Det var dock lägre än Odla.nu hade förväntat sig.
- Utbyggnaden av lagret drog ut på tiden, vilket ledde till att bolaget under de tre första kvartalen inte fick den effektivitetsökning som bolaget hade räknat med, vilket fick en negativ inverkan på resultatet.
Odla.nu grundades 1997, och köptes upp av Adlibris 2015.