ANNONS

Partypionjären gör sina medarbetare till ambassadörer

Partypionjären gör sina medarbetare till ambassadörer
Butterick´s personal figurerar i företagets kampanjer

Vill skapa helhet med hashtag.

ANNONS

Det anrika bolaget Butterick´s har funnits i Sverige sedan 1903 och säljer maskeraddräkter, fest- och skämtartiklar i sex fysiska butiker och via deras webbshop. Förutom det har de även en grossistverksamheten som säljer varor till leksaksbutiker i Sverige och Norden. Under hashtagen #buttericksfamiljen har de valt att marknadsföra sig genom att lyfta fram sina medarbetare.

Stina Petrini, chef för marknad- och affärsutveckling på Butterick´s, menar att de på ett sätt alltid har använt sig av marknadsföring med hjälp av medarbetarna. 

- Bolagets ägare Bengt Olander har spelat i många produktfilmer för skämtartiklar och medarbetare har alltid fått stå modell för peruker och dräkter, säger hon till Ehandel.se. 

- Det skapar ju en helt annan dynamik i bolaget, det är roligare som marknadsavdelning att skicka ut kampanjmaterial när det är vi själva som är materialet. Det skapar en rejäl boost för företaget skulle jag säga.

"Det handlar om att få till en helhet"

2017 lämnade förra vd:n Bengt Olander företaget efter 41 år vid rodret. I samband med att Therese Carlsson tog över som vd byttes också delar av organisationen ut. Stina Petrini säger att trots att bolaget har funnits i över 116 år så är den nuvarande konstellationen inte mer än ett och ett halvt år gammal.

LÄS ÄVEN: Buttericks VD lämnar efter 40 år - här är efterträdaren

- Det handlar om att få till en helhet, ett Butterick´s. Internt jobbar vi åt tre helt olika kanaler: våra fysiska butiker, med vår e-handel och mot våra återförsäljare. Olika kampanjer kräver olika frontfigurer. Det bidrar inte bara till att bygga ett starkare team, du kan också spara in lite på marknadsbudgeten.

- Vi använder hashtagen till att skapa en vi-känsla internt i första hand, men vi använder även den när vi välkomnar samarbetspartners, när vi jobbar med andra och känner att vi har en tajt och härlig dialog.

Som ett exempel på det nämner hon bolagets samarbete med influencern Thobias Thorwid, som då och då sänder live via deras Instagram och som är en del av #buttericksfamiljen.

Når ut genom sociala medier

Enligt Stina Petrini är Instagram en bra kanal att få ut sitt budskap genom. De använder sig också mycket av Facebook och deras egna webbshop, Buttericks.se. Där finns deras medarbetare med både på produktbilder och i blogginläggen "nytt och nyttigt". 

- Jag tror att det skapar en helt annan stolthet som medarbetare, det blir en annan form av spridning. Det ökar ju naturligtvis varumärkeskännedomen, att vi syns mer. Vi är våra egna ambassadörer. Desto mer vi syns i olika kanaler och i olika situationer och tillfällen, desto mer intresse skapar ju det kring Butterick´s, säger hon och fortsätter:

- Och vi använder inte bara dem som arbetar hos oss, vi låter även familj och vänner ställa upp ibland. Det är både praktiskt och vi är övertygade om att det ger en mer personlig bild av företaget.

Det är inte bara i sociala kanaler eller i webbshopen som Butterick´s medarbetare figurerar. Staffan Hansson, som är kedjans butikschef i Halmstad syns även på deras produktförpackningar. 

- Jag tror absolut att Staffan blir en väldigt stark ambassadör, säger hon.

Malin Johannesson