ANNONS

Vägrar pressa priserna - snuddar vid 12 miljoner

Vägrar pressa priserna - snuddar vid 12 miljoner
Christofer Ă…slund, vd pĂ¥ Cleancut.se

Cleancut växer med lönsamhet.

ANNONS

Cleancut.se är e-handeln som har nischat sig pĂ¥ japanska kockknivar och knivslipning. Genom sin onlinebutik säljer de knivar och slipstenar till kunder i Sverige och Europa. Företaget, som etablerades 2007, har förutom sin webbshop ocksĂ¥ tvĂ¥ fysiska butiker i Stockholm. 

Trots att de är en relativt liten aktör pĂ¥ marknaden ökar de sitt resultat stadigt varje Ă¥r. Detta lyckas de med utan att pressa sina priser eller att ha kampanjer. Prisdumpning och massförsäljning är inte nĂ¥got som Cleancuts vd Christofer Ă…slund tror pĂ¥.

Omsatte nästan 12 miljoner 

För helĂ¥ret 2018 omsatte de 11,8 miljoner kronor, jämfört med 10,6 miljoner kronor Ă¥ret innan. Deras resultat för 2018 blev 2,4 miljoner kronor, jämfört med 2,1 miljoner kronor för samma period Ă¥ret innan.

Christofer Ă…slund beskriver tillväxten som organisk men stabil och säger att försäljningen tuffar pĂ¥ i samma utvecklingstakt i Ă¥r. Nyckeln till deras framgĂ¥ng tror han är att de har vĂ¥gat nischa sig och satsa pĂ¥ egna varumärken. 

- Om vi inte hade specialiserat oss pĂ¥ det vi brinner för sĂ¥ hade vi inte haft nĂ¥gon egentlig konkurrensstyrka jämfört med de stora aktörerna i branschen. Kunderna uppskattar expertkunskap och möjlighet att klämma och känna pĂ¥ ett stort urval av varor. Fastfood shopping i all ära, men det finns ingen känsla i det, säger Christofer Ă…slund till Ehandel.se.

Lojala kunder, ett unikt utbud och kunskap som berikar kunden tror Christofer Ă…slund är ett framgĂ¥ngsrikt recept för att kunna lyckas utan att ha kampanjer.  

Glesare pĂ¥ gĂ¥gatan

Cleancuts typiska kund är en matintresserad man eller kvinna i Ă¥ldern 30 till 50. 

- Betydligt fler män än kvinnor lägger pengar pĂ¥ redskapen och det är inget snack om att killar gillar prylar. För mĂ¥nga blir knivar och matlagning en nyttohobby att nörda ner sig lite i.

Kockar är annars en stor mĂ¥lgrupp och Christofer Ă…slund menar att Cleancuts varumärke är betydligt starkare pĂ¥ restauranger. Samtidigt ser han att mycket av kundernas köpbeteende har förändrats dĂ¥ handeln har digitaliserats. 

- Vi ser redan en förändring i köpbeteendet. Hornsgatan har redan blivit glesare pĂ¥ spatserande och shoppingsugna människor samtidigt som vĂ¥r e-handel ökar bĂ¥de inom Sverige och till övriga världen. Jag tror att vi behöver förändra utformningen av butiken i framtiden, säger han och fortsätter:

- Att sitta och vänta pĂ¥ kunden räcker inte eftersom kunderna inte fysiskt rör sig kring butiken pĂ¥ samma sätt. Vi ser exempelvis ett skriande behov av utbildning pĂ¥ knivslipning, sĂ¥ pass att vi faktiskt inte hinner med att utbilda.

En möjlighet, menar han, är att korta ner butikens öppettider och använda de timmarna till att utbilda kunderna i hur man slipar knivar.

- Där är vi inte ännu, men det är ett exempel pĂ¥ hur butiker kan anpassa sig för att vara fortsatt relevanta i konkurrensen med e-handel och shoppingcenter. Lite upplevelseshopping helt enkelt.

Malin Johannesson