Träningsmärket och e-handelsföretaget ICANIWILL, eller ICIW som det även kallas, började med en postit-lapp som grundaren Gustaf Ollas satte upp i Uppsala 2009. Fyra år senare bestämde han sig för att satsa på sin idé, och 2014 flyttade företaget till det första kontoret dit den första leveransen av kläder snart skulle anlända.
– Lokalen på 35 kvadratmeter, med varken fönster eller kök, hade mer än tillräckligt med plats för den första försändelsen på 100 tights, speciellt efter att tightsen sålt slut efter mindre än en dag, skriver företaget på sin sajt.
Sedan dess har ICANIWILL vuxit organiskt, ökat omsättningen och förbättrat resultatet för varje år som gått. Och i juli förra året stod det klart att företaget, för första gången, skulle ta in externt kapital.
– Under de senaste tre åren har mitt fokus legat på att bygga en grund i bolaget och varumärket. Nu är tajmingen perfekt och pengarna kommer främst gå till ökade marknadsföringsinsatser för fortsatt stark tillväxt, samt för att fortsätta stärka upp organisationen för den framtida expansionen. Nu påbörjas en stor uppskalning för att ta bolaget till nästa nivå, sa Gustaf Ollas.
LÄS ÄVEN: E-handlarnas pengar ska ta ICANIWILL till 100 miljoner
Under 2018 löste träningsmärket också en viktig varumärkestvist som hindrade dem att sälja på marknader som USA, Kanada och Mexiko. Det som stod i vägen var att sportjätten Under Armour äger ”I Will”. Men parterna nådde till slut en förlikning. Under Armour och ICIW tecknade ett avtal som gör att de sedan dess kan samexistera på marknaderna.
"Ett läroår"
Idag har ICIW sju heltidsanställda och en ny vd sedan oktober i fjol. Planen framöver har uppgetts vara att satsa globalt och för att lyckas med det skulle företaget "anställa i hög takt".
– Nästa steg är tillväxt utanför Sverige. Därför kommer vi att anställa i hög takt nu. Vi beräknar att fördubbla personalstyrkan inom de närmaste 18 månaderna, sa den nya vd:n Anders Wallstedt när han tillsattes.
LÄS ÄVEN: Anders Wallstedt blir ny vd för ICANIWILL - satsar globalt
Men efter fem år av ökande omsättning sprack lyckobubblan. ICIW:s siffror sjönk under 2018, vilket är första gången sedan företaget grundades.
Omsättningen sjönk från 27 miljoner kronor under 2017, till 21 miljoner i fjol. Rörelseresultatet landade på minus 3,8 miljoner kronor, jämfört med plus 4,4 miljoner året innan.
– 2018 blev inte som vi hade hoppats på, och det finns ett flertal naturliga förklaringar till det. Början av 2018 visade god tillväxt samt lönsamhet och under Q2 nådde vi som bekant en uppgörelse med Under Armour som resulterade i en mindre logotype-justering för oss, berättar Gustaf Ollas för Ehandel.se och fortsätter:
– Denna justering innebar en total genomförsäljning av lagret före utsatt deadline och både vi och våra återförsäljare fick fokusera på att sälja ut befintligt sortiment, till lägre priser, vilket såklart slog på våra marginaler samtidigt som vi fick pausa och skjuta fram de mesta av vår nyproduktion för att ändra om alla ”gamla” logotyper. Detta sammantaget medförde röda siffror och tappad omsättning. Under Q4 fick vi äntligen in nyheter och kunde återigen börja fokusera på det vi gör bra, den egna försäljningen ökade på året trots alla utmaningar. 2018 blev ett läroår.
Men under 2019 ska de röda siffrorna vändas tillbaka till svarta, menar Gustaf.
– 2019 har börjat riktigt bra och det känns skönt att vara tillbaka på tillväxt och svarta siffror. Vi har investerat en hel del i organisationen och produktion för att öka takten framöver, säger han och tillägger:
– Det är många spännande projekt på gång under året och ett av de största är ett samarbete med SATS som känns fantastiskt kul och stärker vår position på marknaden.