Sรถk
Stรคng denna sรถkruta.

E-handeln och Ehandel.se intog Almedalen

E-handeln och Ehandel.se intog Almedalen
E-handelsmingel pรฅ Stenklivet i Visby
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Dela artikeln:

Fullt hus nรคr Ehandel.se och Patrik Rees bjรถd in till paneldebatt och mingel.

- Det bรถrjar bli bรคttre men det รคr fortfarande alldeles fรถr dรฅligt. Man pratar mer fรถretagande och det รคr mรฅnga frรฅn startup-vรคrlden som รคr hรคr, och pรฅ det sรคttet blir det ocksรฅ mer e-handel. Men det รคr fortfarande alldeles fรถr lite med tanke pรฅ vilken relevans รคmnet har.

Frรฅn att ha varit i princip en icke-frรฅga bรถrjade e-handeln under fรถrra รฅrets Almedalsvecka att sakta men sรคkert ta allt stรถrre plats pรฅ agendan. De flesta inom e-handeln var fรถrmodligen fortsatt รถverens om att det fanns utrymme fรถr betydligt fler e-handelsdiskussioner i samband med Almedalen.

Lร„S ร„VEN:ย E-handeln slog igenom i Almedalen

Hur fรฅr man lojala kunder?

Citatet ovan kommer frรฅn serieentreprenรถren Karsten Deppert som vid intervjun, som รคgde rum fรถr ganska exakt ett รฅr sedan, se ett stรถrre fokus under kommande politikerveckor i Visby. I รฅr var han en av cirka hundra personer som besรถkte vรฅrt mingel, som รคgde rum under onsdagen.

Tillsammans med Patrik Rees, som bland annat grundat Bygghemma och E-Business Partner, och Resurs Bank bjรถd vi in till ett evenemang med namnet "Frรฅn medlemskort till Facebooktribe - vem vinner handelns kamp om lojala kunder" och tanken var att gรถra en djupdykning i hur man som e-handlare driver kundlojalitet.

E-handelsentreprenรถren Patrik Rees vill se รคrlighet i handeln

Dagen inleddes med att Resurs Banks CMO Anette Konar Riple delgav information frรฅn en undersรถkning som Resurs Bank genomfรถrt pรฅ temat kundlojalitet. Genom att frรฅga ett antal konsumenter vad de ansรฅg var viktigt fรถr att de skulle bli lojala kunder, har e-handelsleverantรถren kommit fram till ett antal insikter. Bland annat visade undersรถkningen att kunder vill kรคnna sig sedda och uppskattade av fรถretaget de handlar hos och att det รคr nรฅgot som gรคller fรถr bรฅde kvinnor och mรคn oavsett deras รฅlder.

Kundklubbens eventuella framtid

Nรคr minglets deltagare hade fรฅtt koll pรฅ vad konsumenterna efterfrรฅgar, var det dags fรถr en paneldebatt dรคr รคmnet skulle diskuteras frรฅn fรถretagens vinkel. Panelen bestod av iDeal of Swedens vd och medgrundare Joachim Lindstrรถm, Snusbolagets kommunikationschef Markus Lindblad samt ovan nรคmnda Patrik Rees och Anette Konar Riple.

- Kundlojalitet รคr stรคndigt aktuellt fรถr alla handlare och รคven fรถr oss pรฅ Resurs Bank, dรฅ vi tar fram lรถsningar som driver konvertering och รฅterkรถp hos vรฅra partners. I takt med att konsumentbeteenden fรถrรคndras mรฅste vi hรคnga med i vad som skapar en bra kรถpupplevelse och รฅterkommande kunder, sรคger Anette Konar Riple till Ehandel.se.

Debatten kom att kretsa kring ifall den etablerade kundklubbsmodellen รคr dรถd eller levande, och vad som kommer att krรคvas om av en kundklubb i framtiden.

Lร„S ร„VEN:ย Patrik Rees: "Tiden med kundklubbar รคr fรถrbi"

Panelen efterfrรฅgade bland annat รคrlighet - till exempel att man ger alla kunder samma erbjudande - och att man รถverlag ger bra service och ser till att vid varje tillfรคlle fรถrtjรคna sin kund.

Joachim Lindstrรถm frรฅn iDeal of Sweden delgav sina bรคsta influencer-tips

Sveriges Mรคsterkock ordnade tilltuggย 

Markus Lindblad berรคttade om hur Snusbolaget stรคller sig pรฅ snusarnas sida och Joachim Lindstrรถm slog fast att om man ska jobba med influencers รคr det viktigt att hitta personer som รคr genuina i sitt sรคtt att marknadsfรถra varumรคrket.

Enligt mรฅnga รคr det bรคsta med Almedalen chansen till nya och spรคnnande mรถten, sรฅ dรคrfรถr fanns det fรถrstรฅs mรถjlighet att mingla nรคr paneldebatten var avklarad. Dagen till รคra fick Stenklivet 5, dรคr evenemanget arrangerades, besรถk av Gabriel Jonsson som vann vรฅrens upplaga av TV-tรคvlingen Sveriges Mรคsterkock. Han tillagade snittar som deltagarna fick avnjuta i kombination med ett glas bubbel eller tvรฅ, och undertecknad kan intyga att tilltuggen gick รฅt i en rasande takt.

Sahra Thurdin, eventkoordinator pรฅ Ehandel.se med vinnarkocken Gabriel Jonsson

Nรคr vi efter fรถrra รฅrets Almedalen-vecka fรถrsรถkte kartlรคgga hur vรคl e-handeln mรคrktes av under den vรคlbesรถkta veckan i Visby, var det svรฅrt att ge nรฅgra exakta siffror. Fรถrra รฅret rymde Almedalens app 4 135 officiella evenemang, men bara 29 av dem dรถk upp om man frisรถkte pรฅ ordet โ€œe-handelโ€. Sรถkte man dรคremot pรฅ ord som "handel" eller "digitalisering" blev trรคffarna betydligt fler.

Om eller fรถr e-handeln?

I รฅr innehรฅller samma app 3 724 officiella evenemang och man fรฅr 28 trรคffar om man frisรถker pรฅ ordet "e-handel". Vรคljer man istรคllet ordet "handel" blev trรคffarna 219 till antalet, vilket kan jรคmfรถras med fjolรฅrets 241.

Nรคr vi pรฅ Ehandel.se besรถkte nรฅgra av veckans e-handelsseminarier fick vi dock klart fรถr oss att de mรฅnga gรฅnger var om e-handeln snarare รคn fรถr e-handeln. Almedalen รคr fรถr mรฅnga en chans att informera utomstรฅende om vad som hรคnder inom en bransch eller en verksamhet.

Vi besรถkte till exempel ett seminarium hos Kemikalieinspektionen om "e-handelns baksida", som handlade om att varor som direktimporteras frรฅn sรคljare utanfรถr EU till svenska konsumenter inte alltid uppfyller de sรคkerhetskrav som finns i unionen - vilket mรฅnga inom handeln fรถrmodligen redan รคr bekanta med. Seminariet i frรฅga gรคstades av Wishs Nordenchef Hรฅvard Stjernen, som bland annat delgav att mรฅnga som handlar hos Wish gรถr det fรถr att de inte hittar samma utbud hos andra aktรถrer.

Wish-chefen Hรฅvard Steinen pratade om farliga varor hos Kemikalieinspektionen

"Helheten รคr alltid vรคldigt positiv"

Svensk Handel fรถrfogar under Almedalsveckan รถver ett helt hus pรฅ en central adress, och passar fรถrstรฅs dรคrfรถr pรฅ att i samarbete med bland andra HUI Research arrangera en rad seminarier pรฅ en mรคngd olika teman.

Ett av dem hade rubriken "Dรคrfรถr trotsar matbutikerna butiksdรถden" och handlade om att handeln med livsmedel ligger efter mรฅnga andra branscher nรคr det kommer till digitalisering. Hur framtiden pรฅ รคmnet รฅterstรฅr fรถrstรฅs att se, men en inledande presentation fรถljdes senare upp av en diskussion om hur stadsmiljรถn kommer att fรถrรคndras i spรฅren av den vรคxande e-handeln.

Diskussionen modererades av Jonas Arnberg, vd pรฅ HUI Research, och vi pรฅ Ehandel.se passade pรฅ att byta nรฅgra ord med honom senare samma dag.ย Arnberg tycker att handeln och e-handeln fรฅr ett stรถrre utrymme i Almedalen fรถr varje รฅr som gรฅr och att det ocksรฅ mรคrks att fler handelsfรถretag รคr pรฅ plats nu jรคmfรถrt med tidigare.

- ร–verlag รคr Almedalsveckan fantastisk om man gillar att trรคffa mรคnniskor och knyta kontakter. Sen fรฅr man ju vara รถdmjuk fรถr att man kanske inte fรฅr ut max av varje enskilt seminarium. Men helheten tycker jag alltid รคr vรคldigt positiv. Man kommer hem med en kรคnsla av att ha trรคffat mycket folk och รคr taggad infรถr hรถsten.

Fรถrklarar branschens lรคge

Jonas Arnberg tycker att hur mycket utrymme ett visst รคmne fรฅr under Almedalsveckan till stor del handlar om hur stor plats aktรถrer inom det omrรฅdet tar sig. ร–verlag tycker han att handeln positionerar sig bra.

Frรฅgor som generellt sett diskuteras vรคldigt mycket รคr digitalisering, butiksdรถd och hรฅllbarhet, de delarna handlar mรฅnga seminarium om.

ร„r det rรคtt tre delar, tycker du?

- ร„r du e-handlare och รฅker till Almedalen fรถr att utveckla din affรคr, dรฅ รคr du inte pรฅ rรคtt stรคlle. Det handlar ju mer om att fรถrklara vilket lรคge branschen รคr i, och utifrรฅn det sรฅ tycker jag att det รคr rรคtt delar.

Jonas Arnberg frรฅn HUI Research tycker att handeln รคr bra pรฅ att ta plats under Almedalsveckan

MISSA INTE:ย Kom du med? Hรคr รคr alla bilder frรฅn vรฅrt mingel i Almedalen

Dela artikeln: