ANNONS

E-handlare satsar på YouTube

E-handlare satsar på YouTube
Maria Sillén-Sittner, Marknadsansvarig för Smartphoto Nordic

"Fler möjligheter för våra kunder".

ANNONS

Onlineföretaget Smartphoto, som framkallar och tillverkar produkter med foton på, satsar nu på sin Youtube-kanal för att nå ut till kunderna. E-handlaren kommer att publicera korta videos som ska ge tips och inspiration till hur man kan använda sig av foton på olika sätt. Det nya konceptet heter Pysselminuten.

- På ExtraFilm-tiden var det tydligt vad vi gjorde och vad vårt varumärke stod för. Du skickade in din filmrulle, fick den framkallad och hemskickad tillsammans med en ny filmrulle, säger marknadsanvarig för Smartphoto Maria Sillén-Sittner och fortsätter:

- I dag har vi så många fler beröringspunkter och möjligheter för våra kunder. Med våra nya DIY-videos vill vi inspirera men också visa hur enkelt det är att skapa användbara och unika produkter av sina bilder.

Smartphoto är ett svenskt företag som har funnits sedan början av 1970-talet och var tidigare kända som ExtraFilm. Deras e-handel riktar sig till den europeiska marknaden, där de i dag har över 5 miljoner kunder i cirka 20 olika länder.  

Första satsningen på video-content

Enligt Sofie Cismas, PR-ansvarig på Smartphoto, är "gör-det själv-filmerna" företagets första stora satsning när det kommer till video-content.

- Vi har ett av Europas bredaste sortiment när det kommer till personliga produkter inom B2C. Det är vår styrka. Men det är också en av våra största svårigheter när det kommer till att kommunicera om det, säger hon till Ehandel.se.

- Tanken med Pysselminuten är att det ska vara enkelt och görbart för småbarnsmamman med lite tid, men som ändå tycker om att skapa och vara kreativ.

Filmerna kommer att vara säsongsbundna och publiceras löpande. Just nu satsar företaget stort på sin julkampanj som kommer att dra igång den 9 oktober. Pysselminuten lanseras i de nordiska länderna samt Storbritannien.

- Att det blev just nu under sommaren som vi lanserade pysselminuten är för att det är nu vi svenskar fotar allra mest. I stället för att bara spara bilderna digitalt i sina mobiler vill vi hjälpa kunderna på traven att faktiskt ta vara på sina sommarbilder och njuta av dem i sin vardag.

Malin Johannesson