ANNONS

30 procent e-handel när banken drar in 1,6 miljarder

30 procent e-handel när banken drar in 1,6 miljarder
Kenneth Nilsson, vd Resurs bank

Ökade rörelseresultatet med tio procent.

ANNONS

Intäkterna ökade med 12 procent och nådde därmed upp till drygt 1,6 miljarder. Samtidigt kom rörelseresultatet upp i 693 miljoner kronor, vilket är en ökning på 10 procent. Så ser siffrorna ut när e-handelsleverantören Resurs Bank i dag avslöjar sina siffror för det första halvåret. 

- Vår utveckling av produkter och lösningar för att hjälpa våra retail finance-partners att möta kundernas förändrade köpbeteende och driva försäljning fortsätter. Under halvåret har vi även lanserat Resurs Checkout i fysisk butik med goda resultat och det finns ett stort intresse för tjänsten hos våra retail finance-partners, säger Kenneth Nilsson, vd Resurs Bank, i en kommentar till rapporten.

Har fått Ellos-bolag som ny kund

Utöver att tillhandahålla en e-handelskassa erbjuder Resurs Bank bland annat lån till privatpersoner. Nu är beskedet att företaget växer i alla sina segment och på alla marknader, och dessutom i en snabbare takt än marknaden som helhet.

Under årets sex första månader har banken inlett samarbeten med exempelvis Beijer Byggs fysiska butiker i Sverige, och det Ellos-ägda e-handelsföretaget Homeroom.

- Över 30 procent av vår försäljning inom retail finance under det första halvåret 2018 kom från e-handel.

Under det gångna halvåret har Resurs Bank bland annat gjort insatser för att stärka sitt varumärke, och i samband med det flyttat fram sina positioner inom e-handeln. Bolaget har till exempel släppt en ny hemsida och agerat huvudpartner till e-handelskonferensen Emeet, som arrangeras av Ehandel.se.

Lanserar app i höst 

Senare i år ska Resurs Bank släppa sin app. Den kommer att rullas ut i Sverige under det tredje kvartalet, och därefter släppas i Norge och Finland.

- Sammantaget var halvåret en mycket stark inledning på 2018 med god lönsam tillväxt. Vi blir successivt större och starkare på en kontinuerligt växande marknad – och vi ser fram emot att fortsätta ta marknadsandelar även under andra halvåret 2018, avslutar Kenneth Nilsson.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se