Sedan en tid tillbaka är det fullt möjligt för personer som har laddat ner PostNords app att identifiera sig med hjälp av BankID. Den som gör detta får en länk med en digital paket-avi, som sedan kan överlämnas till en annan person. Därmed är det alltså numera möjligt att hämta ut paket för någon annans räkning utan att behöva ha med sig den personens legitimation, vilket Ehandel.se nyligen kunde berätta om.
LÄS ÄVEN: Nu låter PostNord vem som helst hämta ut ditt paket
Sedan dess har vi på redaktionen roat oss med att testa den nya funktionen, bland annat genom att dela länkar med varandra och att hämta ut paket med hjälp av det nya identifieringssättet.
Kan bero på skillnad i kontaktuppgifter
Allt fungerade perfekt - fram till att en av oss skulle ta emot en vara som skickats från en norsk e-handlare. Plötsligt dök inte möjligheten att legitimera sig via BankID upp som alternativ, utan mottagaren möttes av beskedet "legitimation krävs". Det var alltså bara att i traditionell stil ta med sig körkortet när paketet skulle hämtas ut.
Vi tog kontakt med PostNord för att ta reda på vad som kunde ha gått snett.
- Det är svårt att säga exakt vad som hände med det enskilda paketet. Det kan till exempel ha varit någon skillnad mellan aviseringsinformationen och de kontaktuppgifter som validerats i appen, eller att avsändaren valt en annan typ av id-nivå. Men det är gissningar eftersom vi inte vet mer om paketet och mottagaren, skriver Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord, till Ehandel.se.
"Tar gärna emot all sorts input"
Hon uppmanar alla som råkar ut för problem med appen att kontakta PostNord. Detta gäller inte minst ifall man råkar ut för problem med den nya BankID-tjänsten.
- Funktionen är ny, och vi tar gärna emot all sorts input pÃ¥ hur den fungerar med sÃ¥ mycket detaljer som möjligt.Â
Att just det här paketet skickades från utlandet ska inte ha påverkat hanteringen hos ombudet. Det finns alltså ingen spärr som gör att mottagaren måste visa upp legitimation på grund av att paketets avsändare finns utanför Sverige.
- Det ska det inte göra. Allt styrs av hur avsändaren har valt att skicka försändelsen, skriver Maria Ibsén.
LÄS ÄVEN: PostNords nya BankID-tjänst löser stort e-handelsproblem