Internetworld publicerade igår en artikel med rubriken "De säljer på nya sätt". Den består av fem stycken intervjuer och de flesta handlar om e-handel. De har pratat med e-handlarna Nattbutik, Dustin, Ellos, Caliroots och även den nya betallösningen iZettle. Den som står ut för oss är intervjun med Andreas Koschnike, vd och grundare av Caliroots.
Caliroots består av både fysiska butiker och tre nätbutiker, om än under samma domän. Det började med att de fysiska butikerna blev fler då de nischade sig inom andra områden. Till exempel med en separat sneakerbutik som komplement till deras huvudbutik, som säljer Streetwear. Allt eftersom att deras sortiment blev större visade det sig att deras nätbutik behövde en tydligare separering.
– När vi breddade sortimentet i den fysiska ursprungsbutiken Cali kände vi att mixen blev för bred. Ursprungskonceptet blev urvattnat, så vi ville nischa det, säger Andreas Koschnike.
De startade då tre helt separata nätbutiker som man väljer mellan på deras framsida. Innan hade de endast olika avdelningar i samma shop. Att bryta ut sortimentet i tre olika butiker, liknande deras fysiska butiker, har i stort sett bara varit positivt enligt Andreas:
– Vi såg att sortimentet gick framåt på tre fronter. Innan uppdelningen var det nyheter och sådant vi puffade upp på förstasidan som sålde mest. Med uppdelningen fick vi tre förstasidor där vi kunde visa upp varor. Vi breddade försäljningen. Vi ser också att vårt snittordervärde har ökat i och med uppdelningen. Så jag tror våra kunder uppskattar det.
Det negativa sägs vara svårigheten att hålla ihop tre olika navigeringar. Andreas Koschnike tror att nyckeln till deras framgång med uppdelningen är tydligheten. Att tydligare kunna styra kunder till rätt ställe. Han uppmanar andra e-handlare, som har flera nätbutiker, att inte vara rädda för att låta butikerna lyfta varandra.
Läs mer om Caliroots hos Internetworld där ni även finner de andra intervjuerna med t.ex. Daniel Parsan på Nattbutik.