Sommarens stora fotbollsfest, VM i fotboll för herrar, har avslutats och till slut stod Frankrike som vinnare. Men även för Sverige blev mästerskapet en stor framgång, och många passade på att njuta av både matcherna och det fina sommarvädret.
Men alla mynt har som bekant två sidor, och vi har tidigare sett hur bra väder kan påverka svensk e-handel negativt.
LÄS ÄVEN: Det fina vädret stryper den svenska e-handeln
Så hur gick det då när vi fick fint väder i kombination med en - åtminstone för en del länder - lyckad fotbollsturnering? Det har det holländska betalföretaget Adyen gjort ett försök att ta reda på.
Minskade med 35 procent under matchen
Och det är kanske tur att världsmästerskapen inte äger rum alltför ofta. Enligt Adyens transaktionsdata har nämligen e-handeln minskat kraftigt i de spelande länderna under den tid en viss match pågick. Trenden verkar ha sett likadan ut oavsett vilka länder det var som spelade.
- Under VM-matcherna sjönk antalet transaktioner inom e-handeln med i genomsnitt 35 procent i de länder vars landslag spelade matcherna, konstaterar företaget i ett pressmeddelande.
De som ändå valde att lägga order på nätet i samband med matcherna, ska i stor utsträckning ha valt att göra det med lagrade betalkort. Troligtvis för att spara tid, menar Adyen, som tar upp mat och taxiresor som vanliga betalningar under de aktuella tillfällena.
- I samband med matcherna hade tittarna inte tid att ta fram plånboken eller sitt kort för att betala.
Frankrike dippade under finalen
För Tysklands del blev mästerskapet en besvikelse, vilket också ska ha synts på landets blygsamma transaktionssiffror i samband med att den sista matchen hade spelats.
För Frankrikes del såg det dock annorlunda ut. Inför finalen e-handlade fransmännen friskt inför matchen, men under tiden som matchen pågick stod kassorna stilla. När vinsten väl var ett faktum ska den franska e-handeln dock ha tagit ny fart. Samtidigt ska e-handeln i resten av Adyens marknader ha legat på samma nivå före, under och efter VM-finalen.