ANNONS

En intervju med mannen bakom Partykungen.se

En intervju med mannen bakom Partykungen.se
ANNONS

Vi har många duktiga e-handlare som är medlemmar på Ehandel.se och bidrar med sin unika kunskap i vårt forum. En av dessa är Joel Svensson som driver Partykungen.se, en nätbutik som den senaste tiden visat sig gå riktigt bra. De har även, för inte så länge sedan, haft en liten fadäs i media gällande en av deras produkter.

Joel behöver helt enkelt intervjuas så att vi kan få veta mer om honom och Partykungens framgångar. För er som inte vet så säljer Partykungen festtillbehör och stort fokus ligger på maskeradkläder.


Ni skriver att butiken startades hösten 2009, vad gjorde du innan dess?

Mitt intresse för internet som plattform att göra affärer på började egentligen redan i högstadiet. Jag och en kompis från Göteborg byggde en community som hette Silverplanet. Det var på tiden då Lunarstorm ständigt var överbelastad och många såg vår lilla mötesplats som ett bra alternativ. Vi växte väldigt fort och på bara ett par månader hade vi över 100 000 medlemmar och varken kapital, tid eller kunskap att utveckla sajten vidare (jag var dessutom knappt 15 år och allt driftades från en hemmasnickrad webbserver i en garderob hos mamma).

Vi såg vår chans och sålde Silverplanet till ett företag som visade intresse av att bygga vidare på den och dessutom ägde några andra liknande sidor. Vi delade på köpeskillingen som på den tiden var ganska mycket pengar för en tonåring.

Efter det fick jag lite pengar till att köpa plats på ett riktigt webbhotell och startade några s.k "affiliatesidor", dvs jag fick betalt för att ge andra företag nya kunder. Det fungerade bra och efter något år hade jag sparat ihop pengar så att jag kunde starta ett aktiebolag. På den vägen är det...

Du startade din e-handel tillsammans med din mor, hur har detta fungerat?

Det stämmer! Morsan skulle fylla 50 år och jag var ju tvungen att ge tillbaka något efter alla år som hon givit till mig. Hon hade varit arbetslös i lite mer än 5 år och jag såg att hon inte mådde bra av att bara gå hemma hela dagarna. Jag började skissa på en butik som skulle sälja barnkläder men innan det blev klart så ändrades planerna till partyprylar (som jag hade lite mer koll på, så att säga).

Mamma har varit med från dag 1, packat upp de första lådorna med produkter från leverantörer och packat de allra första beställningarna (som största del var från nära vänner). Visst var det långa dagar i början när det inte fanns så mycket att göra emellanåt men vi har ju vuxit med tiden.

För oss har det fungerat bra men visst finns det dagar när man är lite trött på varandra och då tär det på familjerelationen. Å andra sidan så litar jag på henne till 110% och vet vad hon går för och att hon brinner för detta lika mycket som jag. Ett klokt råd till andra är dock att tänka efter både en och två gånger innan ni anställer någon familjemedlem i ert företag.

Många i forumet har slagits av er försäljningstillväxt den senaste tiden. Hur har butikens utveckling sett ut ifrån starten?

Första året var ett riktigt "hundår" och vi gjorde en brakförlust på närmare 600 000 kr. Det tar tid att få lönsamhet i ett nytt bolag och jag satsade väldigt mycket pengar i så väl lager som lokaler, domäner och marknadsföring.

Jag ska inte säga att vi var nära att ge upp men ett tag kändes det riktigt tungt med höga kostnader och låga intäkter. Det var först när vi nådde en kritisk massa som vi kunde börja tjäna pengar och det vände från en månad till en annan.

Det roliga är att när man väl kommer upp i en viss volym kommer även möjligheterna att minska ens fasta kostnader som t.ex frakavtal, Klarnas avgifter, rabatt hos leverantörer på inköpspriser etc.

Vi har precis stängt böckerna för andra räkenskapsåret med Partykungen och räknar med ett positivt resultat och en omsättning på c:a 5 miljoner kronor.


När man är e-handelsmiljonär har man råd med egen packtejp

Hur viktig tror du att er nisch är i en bransch med gamla kolosser som Butterick's?

Vi har etablerat oss på marknaden som en uppstickare och med lite nytänk i en bransch som annars har sett mer eller mindre likadan ut i 20-30 år. När vi lanserade vår hemsida var vi först ut med massor av nya funktioner som våra kollegor först på senare tid kommit igång med.

Vi har även valt att ta in lite mer vågade produkter och kombinerat vårt sortiment med bl.a roliga presenter och sexleksaker. Detta har gjort att vi har kunnat sprida ut försäljningen på hela året och inte bara sälja vid högtider som t.ex halloween.

Idag skulle jag gissa att vi är bland de tre största inom segmentet party och maskerad försäljning till konsument, i Sverige. Vi har dock fortfarande stora marknadsandelar att ta och många kategorier där vi kan bredda oss ytterligare.

I forumet ger ni sken av att jobba mycket snyggt och organiserat på Partykungen, är det så i verkligheten?

Det är sant, på gott och ont! Vi har väldigt god ordning på allt från lagerhyllor till bokföring och ren disk i köket. Jag tror att det är min perfektionism som gått ut över mina kollegor och där tror jag att vi har en stor fördel jämfört med andra, då vi har bra koll på allt vi inom väggarna.


Joel Svensson och Jeff Jansson på Partykungens kontor

Hur jobbar ni för att driva trafik till er sida?

Vi jobbar på många olika sätt för att driva trafik till Partykungen. Facebook och andra sociala medier har varit en viktig ingrediens till den framgång som butiken har fått. Där har vi tagit efter Dan på RoligaPrylar.se och försöker att få våra kunder att känna sig delaktiga och snarare vänner än kunder, det har gett oss ett gott rykte och många ambassadörer som sprider vårt budskap utan kostnad.

Vi har nyligen startat ett eget affiliateprogram hos Adrecord där sajtägare kan tjäna pengar på att länka till oss. Vi köper även privata annonsplatser på några större sajter samt samarbetar med bloggar som länkar till oss. Som många andra betalar vi även till Google en massa pengar för att få synas bland deras sponsrade länkar. Sist men inte minst jobbar vi självklart aktivt med att klättra i sökmotorer på våra viktigaste söktermer med mycket gott resultat.

Om vi förstått det rätt skickade ni över tusen paket en dag nu innan Halloween, hur kändes detta?

Det stämmer! I slutet av oktober så toppade vi med 1149 packade paket på en dag. Det blev många burar och minst sagt trångt i vår varuutlämning. Vi fick hjälp av ett gäng underbara vänner som var här men strax efter 05 på natten var det bara jag och min kollega Jeff kvar. Fötterna värkte och jag hade stora sår på händerna efter all tejp som fastnat. Det var en minst sagt jobbig dag men man sov gott sedan 🙂

Likt flera av våra medlemmar kör ni med en egen butikslösning. Er har dock fått stå pall för 40 000 unika besök per dag, hur lyckas man med detta?

Det finns både för- och nackdelar med att bygga sin egen plattform som vi har gjort. Den största nackdelen är att jag själv inte sitter på tillräcklig kunskap för att optimera hemsidan eller koden bakom den, för att klara av större belastningar.

I september tog vi därför in en konsult som fick komma och jobba från vårt lager och kontor i Gävle. Han optimerade kod och SQL-frågor samt flyttade hela hemsidan till en ny server som kör lighttpd (samma server mjukvara som t.ex jätterna YouTube och Wikipedia kör med). Som mest har vi haft 40 000 unika besökare en dag och det utan att hastigheten påverkats nämnvärt. En väl värd investering med andra ord.


Enligt obekräftade rykten var konsulten självaste Super Mario

Ni sålde tidigare en maskeraddräkt föreställande en Somalisk Pirat vilken ni fick plocka bort efter media uppmärksammat den. Skulle du vilja berätta lite om detta och hur det påverkade er?

I mitten av september märkte vi av en stor trafikökning till Partykungen, närmare bestämt till en produkt som vi sålde som hette "Somalisk Pirat Maskeraddräkt". Det var en bloggare på Sveriges Radio som i ett tweet hade uttryckt sitt missnöje över denna produkt och tyckte att den var "vedervärdig och rasistisk". Strax därefter fick jag ett samtal från en journalist på Nyheter24.se som snappat upp detta.

Vi valde ganska snart att plocka ner den från vår hemsida och kommenterade med en ursäkt om någon hade tagit illa upp. Tyvärr var det inte stopp där utan senare på dagen ringde även P3 Nyheter upp mig och frågade varför vi plockat bort produkten ifråga och vem det egentligen är som bestämmer vilka produkter vi får sälja eller inte.

Jag har själv funderat många ggr om det var rätt att ta bort den somaliska piraten ur vårt sortiment eller om vi skulle ha tagit striden. Den somaliska piraten blev trotts allt den produkt som är mest gillad på Facebook av alla våra produkter och vi fick lika många positiva som negativa kommentarer kring mediastormen.


Den omskrivna maskeraddräkten

Vi har många e-handlare hos oss som rapporterar en ganska seg start på julhandeln, hur ser det ut för er på denna front?

Även vi har märkt av en seg start på årets julhandel jämfört med i fjol. Om det fortsätter i denna takt kommer vi hamna c:a en 1/3 under budget för november, men mycket kan fortfarande hända och jag tror att vi kan ta igen en hel del dagarna efter löning. Kanske är det avsaknaden av snö som gjort att svenskarna glömt bort den stundande julen?

Vad är nästa steg för Joel och Partykungen?

Vi håller i skrivande stund på att ta fram en helt ny design för vår webbshop där vi kommer ge mer utrymme och fokus för produkter samtidigt som vi lanserar ett gäng nya trevliga funktioner med inspiration från våra utländska kollegor. Vi har även tagit fram helt nya produktkategorier så att vi kan bredda vårt sortiment ytterligare.

Samtidigt slår vi nästa månad in väggarna till vår grannlokal, som precis blivit ledig. På så sätt får vi dubbelt så mycket lageryta som tidigare, vilket gör att vi kan hålla högre lagersaldon och samtidigt bredda vårt sortiment.


Vi tackar Joel Svensson för en mycket trevlig intervju och önskar honom och Partykungen fortsatta framgångar. Det är förmodligen inte sista gången vi hör ifrån denne e-handlare.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se