ANNONS

De ska hjälpa e-handlarna att droppa logistik-krånglet

De ska hjälpa e-handlarna att droppa logistik-krånglet
Nicklas Ohlsén, Daniel Natanzon, David Ashman och Jonas Salminen

Droshi är den lilla draken som vill bli Europas Alibaba - med en twist.

ANNONS

Att logistik är ett ständigt gissel för e-handlare är ingen nyhet. Den saken vill det nya droppshippingföretaget Droshi ändra på.

Själva beskriver de sig som Europas Alibaba - med en twist. Affärsidén är att genom dropshipping göra det enklare för både leverantörer och återförsäljare att hitta varandra - med den unika twisten att de har ett särskilt fokus på e-handelsföretag.

“Funkar som virtuell grossist”

Tanken är att nätbutiker ska kunna sälja sina produkter utan att själva behöva lagerföra dem. Genom att prenumerera på den tjänst som Droshi erbjuder, kan e-handlare slippa att ha egna lager, som istället finns hos de anslutna leverantörerna av deras produkter.

- Istället för att spendera dyra pengar på lagerkostnader kan man använda sig av oss. Vi sköter logistiken och funkar ungefär som en virtuell grossist, säger Jonas Salminen, VD på Droshi, till Ehandel.se.

Gammalt e-handelslager på mammas vind

Mellan 2007 och 2009 drev han själv en e-handel ihop med sin bror och såg på nära håll alla problem som fanns med att få logistiken att gå ihop. År 2013 bodde han i Spanien och stötte på en amerikan som han berättade om sina umbäranden för.

- När jag och brorsan drev e-handel köpte vi någon gång upp ett lager för 150 000. Hälften av de grejerna ligger på mammas vind än idag. När jag berättade det här för amerikanen skrattade han åt mig och tyckte att jag var dum. Hur kunde jag ha förlorat pengar på ett lager? 95 procent av alla nätbutiker i USA kör ju dropshipping.

Samtalet gav Jonas Salminen nya idéer, och efter att under ett tag ha drivit en importfirma där han bland annat köpte in publika alkoholmätare och vendingmaskiner till krogar, bestämde han sig för att på allvar satsa på dropshipping. Det nya företaget Droshi - vilket förstås är en förkortning av dropshipping - växte och tog så småningom över allt annat, som fick läggas på hyllan.

“Droshi lät som en söt drake”

Med tiden har företagsnamnet också fått en annan betydelse.

- Jag gör alltid små mini-marknadsundersökningar på Facebook och min syster tyckte att Droshi lät som en söt drake, berättar Jonas Salminen.

Därmed var det klart vilket djur som skulle bli företagets maskot.

Via ett annat jobbsammanhang fick Jonas Salminen kontakt med Daniel Natanzon, som är en av de drivande bakom webbyrån Galax Media. Natanzon gjorde gott intryck på Salminen, som pitchade idén om Droshi. Det slutade med att både Natanzon och hans kompanjon David Ashman gick in som delägare i företaget.

Värvade teknikchefen på ett bröllop

På sin brors bröllop träffade Jonas Salminen oväntat Nicklas Ohlsén, som hade jobbat i femton år med att bygga e-handelssystem för nätbutiker. De båda upptäckte snart att de hade mycket gemensamt.

- Det slutade med att vi snackade business i två timmar. Jag var dessutom toastmaster och bestman, så det kanske inte var idealt, men Nicklas blev helt lyrisk över idén och fastnade för detta direkt, berättar Jonas Salminen.

Idag är Nicklas Ohlsén även CTO på Droshi och har spenderat två år med att bygga upp basen till den portal som ska göra företaget till en riktig drake inom dropshipping.

Fick flytta in hos systern

Och hela projektet har hittills varit en resa för alla inblandade, såväl yrkesmässigt som privat.

- Vi har gått in 210 procent i det här. Själv sålde jag min lägenhet och allt jag ägde och hade och satsade 500 000 kronor i egeninvesterat kapital, berättar Jonas Salminen.

Med ingen bostad kvar återstod för Salminen att kvarta hos sin syster i tre månader. Nu har han och sambon avancerat till att hyra en etta i andra hand.

- Jag hade aldrig kommit så här långt utan uppoffringar, konstaterar han.

Fick in 1,5 miljoner på crowdfunding

Ytterligare 420 000 inkom via en första finansieringsrunda, där främst generösa vänner och släktingar bidrog. Men vill man bli Europas Alibaba behövs det mycket pengar, så för ett tag sedan satte killarna upp en crowdfunding-sida på FoundedByMe. Med tio dagar kvar har de nu fått in över 1,5 miljoner - vilket är 181 procent av vad de 836 000 kronor de efterfrågade.

Men det är inte bara privatpersoner som visar intresse för idén. Nyligen åkte Jonas Salminen själv på resa ut i Europa där han träffade flera större investerare som visat stort intresse för att gå in med miljonbelopp i företaget. Ännu är inga papper skrivna, men Salminen menar att det hela ser mycket lovande ut.

Pengarna ska främst gå till anställda, integrationer till samarbetspartners och marknadsföring.

- Vi kommer satsa på Google Adwords. När folk googlar “dropshipping” så ska Droshi vara det första som dyker upp. Vårt långsiktiga mål är att alla som tänker dropshipping eller inköp direkt kopplar detta till Droshi. 

Vill bli lika självklara som Blocket

Enligt Jonas Salminen finns det idag ingen direkt konkurrent till Droshi. Han jämför med Fyndiq, som bedriver dropshipping B2C, och förklarar att hans tanke är att istället endast köra dropshipping för B2B. Däremot säljer Droshis återförsäljare i sin tur B2C, vilket gör att de i framtiden kan ha tusentals nätbutiker som säljer åt dem.

- När vi inte har någon leverantör inne så gör vi vårt bästa för att få in dem. Vi kommer nog aldrig få in 100 procent, men min vision är att vi ska bli lika självklara för e-handlarna som Blocket är för privatpersoner. Det vore trevligt.

Vill inte vara Alibaba

Och vad gäller den stora förebilden i öst så menar han att det är viktigt att komma ihåg att inte heller Alibaba är felfria.

- Jag ser ju de brister de har idag med exempelvis bulk-beställningarna. Där ligger vi redan före med vårt system och med rating på våra leverantörer. Men Alibaba värderades till 212 miljarder amerikanska dollar när de gjorde sin börsnotering i USA i december 2015 och det var USA:s största börsnotering någonsin, så visst vore det drömmen att kunna jämföras med dem. Det skulle vara otroligt framgångsrikt. Jag vill försöka göra en bättre variant, sen får jag springa så långt jag kan. Men vi vill inte vara Alibaba, utan vår egen variant. Vi vill vara Droshi.

Michell Grönlund