E-handeln har genom åren prisats av både företagare och konsumenter, men att handla på nätet har en baksida. Nämligen att det är tveksamt hur hållbart det blir med alla paket som fraktas - och för den delen ofta returneras - i både kartonger och emballage.
LÄS ÄVEN: Svenska e-handlare pekas ut som klimatsyndare
Kan användas 20 gånger
Men det saknas knappast initiativ för att göra e-handeln mer hållbar. Redan för ett par år sedan kunde vi till exempel berätta om finska RePack, som hade lanserat en ny sorts återanvändbara e-handelsförpackningar.
LÄS ÄVEN: Så ska RePack rensa ut onödigt skräp från e-handeln
RePacks paket går efter användning att vika ihop för att sedan skicka tillbaka till avsändaren via vanlig post. Förpackningarna kan på så sätt användas omkring 20 gånger, vilket enligt RePack ska minska koldioxidutsläppen med 80 procent.
Kan vinna halv miljon euro
I dag ska RePacks förpackningar användas av 40 nätbutiker i tio länder, och bolagets grundare - som har en bakgrund på finska posten - har belönats med ett antal priser för sin produkt. Nu har RePack valts ut som en av 25 finalister i tävlingen Postcode Lottery Green Challenge, som syftar till att uppmärksamma hållbart entreprenörskap. Totalt ska 845 bolag från hela världen ha varit med och tävlat.
Hur det går för RePack i tävlingen avgörs i september i samband med en ceremoni i Amsterdam, men redan i mitten av augusti kommer fem slutliga finalister att väljas ut. Det företag som tar hem förstaplatsen får 500 000 euro, eller drygt 5 miljoner svenska kronor, som ska användas till vidareutveckling och expansion av den vinnande tjänsten.