Svensk Handel har släppt sin rapport "Så handlar vi på nätet 2011" vilken baseras på utfrågningar av 1000 svenska konsumenter och 200 e-handelsföretag. Undersökningen visar bland annat att vi börjar bli mer globala. En tredjedel av konsumenterna har handlat något ifrån utlandet och 75 procent av företagen säljer till utlandet.
– Näthandeln sker på en global marknad. Det har de flesta svenska e-handelsföretag redan insett och allt fler har försäljning och marknadsföring utanför Sverige, säger Linda Hedström, e-handelsansvarig på Svensk Handel.
Marknadsföringen som sker utomlands, av svenska e-handlare, har fördubblats sedan förra året. De utländska kunderna finns dock främst i Norden. Konsumenterna är inte lika bundna till Norden, som e-handelsföretagen, när det kommer till utlandshandel. De handlar främst ifrån europeiska e-handlare, endast en liten del går till våra nordiska grannar.
Svensk Handel tror att e-handeln mot utlandet hade varit mycket högre om det inte vore för komplicerade regelverk:
– Om inte krångliga lagar, regler och logistik satte käppar i hjulen skulle den utländska e-handeln sannolikt växa ännu mer, säger Linda Hedström.
Ni finner hela rapporten här: Så handlar vi på nätet 2011 (.pdf).
Â
Källa: svenskhandel