Den spanska modekoncernen Inditex, som omfattar bolag som Zara, Bershka och Massimo Dutti, har precis offentliggjort sina siffror för 2017. Året blev - inte minst e-handelsmässigt - ännu en framgång för koncernen.
LÄS ÄVEN: Zara raketar - väljer bort butiker för e-handel
E-handel på 47 marknader
Faktum är att Inditex är så nöjda med sin e-handelsutveckling att vd:n Pablo Isla benämnde koncernens omnikanalsstrategi som en "strategisk hörnsten" när han under gårdagen kommenterade Inditex tillväxt. Företaget hade vid slutet av 2017 etablerat någon form av e-handel på 47 marknader, vilket kan jämföras med de 96 marknader som har tillgång till Inditex-kedjornas fysiska butiker.
Inditex olika varumärken ska under året ha satsat på e-handeln genom att i en del länder exempelvis införa samma dag-leveranser och pickup-stationer för e-handelsbeställningar.
LÄS ÄVEN: H&M-konkurrenten öppnar sin första butik - med bara e-handel
E-handlar när det finns möjlighet
Omställningen till omnikanal och e-handel verkar ledas av Zara, som är Inditex största varumärke. Under 2017 etablerade Zara sin e-handel i bland annat Indien, Thailand och Vietnam, och det här året är det Australiens och Nya Zeelands tur. Men enligt Pablo Isla är e-handeln viktig även för koncernens övriga delar.
- Alla Inditex varumärken tjänar på att integrera butikerna med en onlineplattform. Under 2017 stod e-handeln redan för 12 procent av den totala försäljningen i de 47 marknader där det finns möjlighet att handla av oss på nätet, säger han i ett pressmeddelande.
För helåret nådde Inditex en samlad omsättning på lite över 25 miljarder euro, eller 260 miljarder kronor, och e-handeln ska ha stått för tio procent. Resultatet landade på 3,37 miljarder euro.