Stiftelsen för Internetinfrastruktur (.SE) släppte idag en rapport med namnet "Svenskarna och Internet 2011". Rapporten tittar på svenska folkets användning av Internet. Dagens Handel lyfter följande rubrik "Varannan 3-åring på nätet" och Market fokuserar på sociala nätverk med rubriken "Facebook lockar allt fler".
Det är en ganska stor undersökning som omfattar runt 2500 människor mellan 16-99 år. Även barn har har intervjuats ner till 3 år. Det är alltså en mycket bred demografi man tittar på.
Daglig internetanvändning har stigit ifrån 25 procent, 2003, till dagens 69 procent. I åldern 12 till 44 år är 9 av 10 dagliga användare av nätet. 1,33 miljoner står dock fortfarande utanför Internets magiska portar.
Facebook och sociala nätverk blir allt mer populära. Speciellt kvinnor gillar sociala nätverk. Halva svenska folket, 52 procent, besöker sociala nätverk, alla dessa är med på Facebook och eventuellt andra nätverk. I åldersgruppen 16-25 år är denna siffra inte oväntat 95 procent. Twitter används bara av 7 procent av befolkningen och 2 procent använder det dagligen.
Nästan alla har någon gång använt Google, 97 procent. Dagligen är dock aktiviteten e-post populärare med 64 procent mot Googles dagliga användning om 56 procent. Fler använder Spotify än de som fildelar, 37 procent mot 18 procent fildelare.
Vi kan fortsätta i all evighet med siffror då rapporten är fullsmockad av dem. De är dock presenterade snyggt och enkelförståligt så vi rekommenderar er att ta en titt på rapporten här (.pdf). Vi avslutar med att 37 procent, av de med en smartphone, sade sig handla via mobilt internet.
Källa: internetstatistik
Notis: Rubriken baseras på att 79 procent sade sig "surfa runt" på nätet, vilket var ett svarsalternativ gällande aktiviteter på nätet. Hela 21 procent surfar runt dagligen! Hur ofta surfar du runt?