Dagens Handel rapporterade sent igår att ett nytt digitalt presentkort hade lanserats på kvällen. Det är dock inte en helt ny tjänst då Lena Nilsen skrev om den i september, men de verkar nu vara redo att gå ut till den breda massan.
Tjänsten ligger på Wrapp.com och målen är stora, kanske inte minst med tanke på att skypegrundaren Niklas Zennström har investerat 37 miljoner kronor i tjänsten. Företaget bakom heter Bohemian Wrappsody AB och VD:n är IT-entreprenören Hjalmar Winbladh. Det primära målet ska vara att erövra USA där presentkort sägs vara den mest populära gåvan. Storbritannien ligger också högt upp på listan.
En testfas av tjänsten har redan pågått i åtta veckor, något som alltså Lena Nilsen har haft erfarenhet av. Hon skriver följande på sin blogg:
"Det är en idag nylanserad app som företaget Bohemian Wrappsody AB har skapat, där man kan skicka digitala presentkort till sina vänner. Man väljer genom appen en vän ur sin Facebooklista och sedan väljer man en av de butiker som anslutit sig (några stora namn, dock inte så många ännu), det förvalda standard beloppet är på 20 eller 50 SEK beroende på butik, men man kan naturligtvis välja det belopp man vill över det. Man lägger till ett meddelande och skickar iväg!"
Dagens Handel berättar att det bland annat är Stadium, Clas Ohlson och Indiska som deltagit i dessa tidiga försök. Wrapp finns som applikation till Android och iPhone och dessa är i sin tur kopplade till Facebook där de hämtar in data om vilka vänner som fyller år och andra viktiga händelser, som kan kräva ett presentkort.
- Det är lika lätt som att skicka en hälsning, säger VD:n Hjalmar Winbladh.
Â
Källa: dagenshandel
Mer om investeringen: e24