Detta säger DIBS E-handelsindex 2011 som släpptes idag. Den svenska e-handeln beräknas omsätta 77 miljarder vilket är mycket högre än Postens e-barometer som extrapolerade 27,3 miljarder. Denna differens beror förmodligen på att DIBS inkluderar mycket mer under klassificeringen e-handel medans Posten främst tänker postorder. Oavsett exakt siffra är det givetvis trevligt att e-handeln växer starkt och att den stora majoriteten tänker behålla eller öka sina inköp över nätet:
- Svensk e-handel trotsar ekonomisk oro och fortsätter växa snabbt. Finland visar ännu starkare tillväxt, medan danska och norska konsumenter anger något lägre e-handel, främst på grund av lägre inköp av inom resor och elektronik, säger Eric Wallin, VD på DIBS. Hela 86% av de svenska konsumenterna planerar att behålla eller öka sin online-konsumtion under det kommandet året.
E-handelsindexet visar även på att e-handel i mobilen står inför ett genombrott. Eric Wallin förklarar varför:
- Dagens undersökning visar att hela 20% av de svenska e-handlarna planerar att snart lansera e-handel via mobiler, så kallad m-handel. Samtidigt har 30% av svenskarna mellan 15 och 44 års ålder handlat genom mobilen, främst media, resetjänster och tjänster. Vi tolkar detta som att den mobila handeln står inför sitt genombrott.
Vad handlar folk enligt undersökningen
Den resereleterade konsumptionen står för hela 31 procent av e-handeln i Sverige. Det är bland annat denna del vi gissar att Posten utelämnar i sin undersökning. De näst största kategorierna enligt DIBS är elektronik och förbrukningsvaror till hemmet, båda har 13 procent vardera av e-handeln.
Tar kort andelar av faktura och direktbetalning
Kortbetalningar sägs vara de mest populära i Europa med 42 procent av marknaden. Detta stämmer även i Sverige som har exakt samma siffra. Det ska dock nämnas att den betalmetod som oftast erbjuds inom EU är kort med en stor marginal, 91 procent av alla nätbutiker.
I Sverige ligger faktura och direktbetalning via bank båda på andra plats med 24 procent vardera. Dessa hade större andelar förra året med 28 procent faktura och 30 procent direktbetalning. Kort hade förra året 33 procent, mot dagens 42, vilket tyder på att det har tagit andelar av faktura och direktbetalning.
Några andra intressanta siffror
DIBS undersökning visar att e-handeln växt med 17 procent sedan 2010. Hushållens spenderande på nätet har ökat ifrån 5 630kr, förra året, till 6 306kr detta år. Vilket sägs vara en bråkdel av deras totala konsumption. 67 procent av de tillfrågade säger att anledningen till varför de e-handlar är enkelheten och att det sparar tid. 59 procent säger att det är för att hitta lägre priser. Svenskarna sägs göra ungefär ett inköp via nätet per månad.
Källa: dibs
Relaterade nyheter:
E-handeln förväntas omsätta 27,3 miljarder i år