ANNONS

Skatten sänktes - då byggde lyxjätten ut sin e-handel

Skatten sänktes - då byggde lyxjätten ut sin e-handel
Louis Vuittons butik i Hong Kong

Går nu att beställa från alla städer.

ANNONS

För ungefär ett år sedan lanserade det franska modemärket Louis Vuitton en e-handel i Kina, och har sedan dess fraktat sina varor till 12 av landets största städer. Och uppenbarligen har satsningen fallit väl ut. Nu meddelar nämligen Louis Vuitton att företagets kinesiska e-handel ska byggas ut, och att varorna därmed blir tillgängliga för beställning från även mindre städer i landet.

LÄS ÄVEN: Louis Vuitton gör som Gucci - öppnar egen e-handel i Kina

Nyheterna om Louis Vuittons e-handelssatsning kommer enligt nyhetssajten Jing Daily bara några dagar efter att kinesiska myndigheter sänkt skatter för att få befolkningen att handla mer premiumvaror. Draget ledde till att Louis Vuitton, tillsammans med märken som Gucci och Burberry, som en konsekvens av beslutet valde att sänka sina priser i Kina.

Leverans kan ta flera dagar

Men att sälja via e-handel i ett så pass stort land som Kina har förstås sina utmaningar. I nuläget uppges premiumvarumärkena hålla till godo med Kinas nationella postsystem, vilket kan innebära flera dagars väntetid i vissa delar av landet. Jing Daily jämför med JD.com, som ska lova leverans inom 90 minuter.

Louis Vuittons kinesiska e-handel bjuder dock på en annan fördel. Nätbutiken sägs innehålla ett mer eller mindre fullskaligt sortiment, vilket fortfarande ska vara ovanligt inom segmentet lyxvaror på nätet.

LÄS ÄVEN: E-handel med lyxprylar - omöjlig ekvation?

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se