ANNONS

Fredrik Lennström om att framstå som billig

Fredrik Lennström om att framstå som billig
ANNONS

Detta utan att sänka priserna i din nätbutik. Hur kan man då påverka den bild man förmedlar om sina priser? Fredrik Lennström har skrivit ett inlägg hos Nordic eCommerce Knowledge (NEK) om just detta.

Det första tipset är att se till att aldrig visa onödiga decimaler, något som inte bara gör designen luftigare utan även ger uppfattningen av att priset är lägre. Fredrik vill även att vi ska utnyttja färg och storlek mer, vilket till exempel livsmedelsbutiker är bra på i sina utskick. Detta kanske till det extrema med stora röda siffror och stjärnor bakom priset. Vi e-handlare kanske skulle fundera mer på detta.

Ett annat tips som ges är att klumpa ihop produkter och prissätta klumpen då detta ofta leder till merförsäljning. Fredrik pratar även om att utnyttja referenspunkter. Vad han menar med det är att visa produkter som är dyrare tillsammans med de som du vill ska framstå som extra billiga. Det lägre priset förstärks på detta sätt.

Läs mer om att framstå som billig i Fredriks artikel här hos NEK.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se