ANNONS

PostNords nya tjänst löser stort e-handelsproblem

PostNords nya tjänst löser stort e-handelsproblem
Smärtfri utlämning med PostNords nya app
Foto: Livsmedelshandlarna

Kvittar vilket namn som står på paketet.

ANNONS

Sedan en ny funktion införts i PostNords app, är det möjligt för vem som helst att hämta ut ett paket så länge de har fått en avi-länk från paketets mottagare. Det innebär att man inte längre måste visa upp legitimation för att få ut ett paket från något av PostNords ombud, vilket vi kunde berätta i en mycket uppmärksammad artikel i går.

LÄS ÄVEN: Nu låter PostNord vem som helst hämta ut ditt paket

Slipper hantera ändrat förfogande

Men det nya upplägget väntas inte bara underlätta för allmänheten. Att man kan hämta ut paket utan legitimation leder dessutom till en positiv effekt för e-handlarnas del. Många av Sveriges nätbutiker har hittills fått dras med så kallat "ändrat förfogande" när deras kunder har råkat uppge ett felaktigt namn i samband med sin beställning.

PostNord har tidigare krävt att namnet på paketet och på legitimationen måste vara exakt samma, så om någon som till exempel heter Lars har lagt en beställning på namnet Lasse har inte paketet kunnat delas ut. Det har i sin tur lett till att paketet har fått returneras (på e-handlarens bekostnad) alternativt att namnet på paketet har fått ändras. Det är det sistnämnda som kallas ändrat förfogande, och det har också inneburit en kostnad för e-handlaren.

"En efterfrågad förenkling"

Även om systemet förenklades för något år sedan har det lett till kritik från e-handlarna. I en artikel på Ehandel.se berättade till exempel CoolStuff att de råkar ut för ändrat förfogande omkring 300 gånger om året.

LÄS ÄVEN: CoolStuff har testat ny metod att göra ändrat förfogande

Men med PostNords nya service kommer det alltså inte längre att spela någon roll vad som står på paketet eller på mottagarens legitimation. Detta eftersom mottagarens identitet istället säkerställs med hjälp av BankID.

Ehandel.se har dubbelkollat med PostNord.

- Vi tycker att det är jätteroligt att kunna presentera en lösning som innebär en förenkling som har varit väldigt efterfrågad. Den innebär precis som du säger att det inte längre kan bli ett problem om jag skulle få ett paket adresserat till Mia, när det står Maria på mitt körkort, skriver Maria Ibsén, pressansvarig på PostNord.

Kan spåra vem som identifierat sig

Som vi berättade i går är dock haken att mottagaren av paketet måste använda sig av PostNords app, samt ha verifierat sitt telefonnummer. Vad händer då om kunden uppger fel telefonnummer vid beställningen, och beställningen trillar in i appen hos någon annan? Inga problem, lovar PostNord.

- Fördelen med BankID är också att man i efterhand kan spåra vem det är som identifierat sig. Det kommer att finnas olika lösningar för hur många parametrar vi kollar mot BankID, så att avsändaren precis som i dag kan välja nivå. Grundnivån är att telefonnumret stäms av, skriver Maria Ibsén.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se