Detta enligt en ny undersökning utförd av Screen Pages som tittat på 1,5 miljoner besökare till 30 olika e-handelssidor, ingen av dem mobilanpassade. Denna siffra klingar även bra mot det vi hört den senaste tiden ifrån svenska e-handlare och leverantörer som tittat på sina siffror. Den mobila trafiken verkar ligga runt tio procent numera. För varumärken som tilltalar en demografi med mer pengar att röra sig med visar undersökningen att denna siffra kan luta mer åt 15 procent.
Det man ska ha i åtanke är dock att iPad är inräknade i dessa siffror. Hela 81 procent av den mobila trafiken bestod av Apples enheter. Av denna trafik var 47 procent ifrån iPad och 35 procent ifrån iPhone. Det går bra för Apple helt enkelt och iPad:en äter in i den mobila trafiken ordentligt.
Konverteringen på mobila enheter
Hur konverterade då denna mobila trafik? Ganska dåligt visar det sig. I genomsnitt konverterade den mobila trafiken 41 procent lägre än normalt. Detta får givetvis de som gör mobilanpassade hemsidor att gå igång ordentligt. Det är dock inte så enkelt. Undersökningen visar nämligen att vissa sidor fick en ökad konvertering på mobila enheter, även om de sidorna vid första anblick ser svårnavigerade ut på en mobil.
I skuggan av dessa nya siffror bör man dock kolla sin statistik. Ligger trafiken runt 10 procent med en avsevärt sämre konvertering bör man förmodligen fundera på en mobilanpassad hemsida. Detta för att öka konverteringen på den mobila trafiken.
Hur påverkades då det genomsnittliga ordervärdet för de som handlade via en mobil enhet? Hälften av de testade butikerna såg en ökning av ordervärdet, tio av dem med 10 procent eller mer. De med en nedgång låg på minus 10-30 procent. Totalt handlade det om en svag ökning.
Källa: internetretailing,
econsultancy, bizreport