ANNONS

KlagomÄl mot Klarna: Bryter mot banksekretessen?

KlagomÄl mot Klarna: Bryter mot banksekretessen?
Inte alltid sÄ smooth nÀr allt kom omkring?

"MÄlet Àr sjÀlvklart att inte ha nÄgra klagomÄl alls".

ANNONS

Under de senaste tre Ären har antalet klagomÄl mot Klarna ökat stadigt. Det menar DiDigital, som har kartlagt de synpunkter pÄ betalningsleverantören som inkommit till Finansinspektionen, Konsumentverket och AllmÀnna ReklamationsnÀmnden, ARN.

PĂ„minnelse men ingen faktura

Finansinspektionen ska hittills i Är ha fÄtt in 42 anmÀlningar mot Klarna, vilket kan jÀmföras med 41 anmÀlningar under hela 2017. Bland annat ska mÄnga personer ha upplevt att deras personuppgifter inte hanteras pÄ ett korrekt sÀtt.

LÄS ÄVEN: Ny version av Klarnas checkout live i e-handeln

Flera ska ocksÄ ha reagerat pÄ att familjemedlemmars bestÀllningar automatiskt registreras pÄ den som Àger datorn eller mobilen som anvÀnds vid köpet - vilket anmÀlare menar kan bryta mot banksekretessen.

- Ett annat vanligt problem bland anmÀlningarna till Finansinspektionen Àr att anmÀlare hÀvdar att de inte fÄtt nÄgon faktura för ett köp. IstÀllet har de enligt anmÀlningarna nÄtts av en pÄminnelse som innebÀr kostnader dÀr Klarna tar ut dröjsmÄlsrÀnta och administrativ avgift, Äterger DiDigital.

"OskÀliga avtalsvillkor"

Konsumentverket Ä sin sida ska ha fÄtt ta emot 78 anmÀlningar mot Klarna hittills i Är. Under hela 2017 kom 109 anmÀlningar in, och Är 2015 ska den siffran ha legat pÄ 49.

De som har anmÀlt Klarna till Konsumentverket har bland annat motsatt sig vad de menar Àr "oskÀliga avtalsvillkor". Flera har ocksÄ framfört att de tycker att Klarna inte marknadsför sina tjÀnster pÄ ett korrekt sÀtt. Till ARN inkom 12 anmÀlningar mot Klarna Är 2015. Förra Äret hade den siffran dubblats.

"VÄr anvÀndarbas vÀxer"

I ett mejl till nyhetssajten meddelar betalföretaget att deras uppfattning Àr att "varje klagomÄl Àr ett för mycket".

- NÀr man tittar pÄ dessa siffror bör man ocksÄ ha i Ätanke att vÄr anvÀndarbas som helhet vÀxer. MÄlet Àr sjÀlvklart att inte ha nÄgra klagomÄl alls och vi arbetar fokuserat för att uppnÄ detta. Till exempel gÄr vi noga igenom varje klagomÄl och följer upp all den information vi fÄtt för att se till att den underliggande orsaken förbÀttras eller blir löst, beroende pÄ Àrendets natur, skriver Klarna.

LÄS ÄVEN: Klarna planerar att anstĂ€lla 1 000 personer pĂ„ ett Ă„r

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se