Detta under ett nytt koncept de kallar Dito som skall bestå av en e-bokhandel och ett helt nytt butikskoncept. E-bokhandel kommer att nås via en App för läsplattor och mobiltelefoner, eller via hemsidan Dito.se. Både Android, iPhone och iPad skall stödjas. Maria Hamrefors, vd på KF Media, har följande kommentar gällande deras nya e-boksatsning:
– Den svenska e-boksmarknaden är fortfarande liten, men vi ser att intresset ökar. För oss som jobbar med boken i både förlags- och bokhandelsled är det självklart att kliva fram och ta en position kring e-böcker.
Dito, i butik, kommer att bestå av försäljning av läsplattor och personlig service för de som vill komma igång med att läsa e-böcker. Det nya konceptet kommer att lanseras i slutet på oktober och smygvisas under Bokmässan i Göteborg den 22-25 september. Akademibokhandeln kommer initialt att introducera konceptet Dito i sex utvalda butiker. Efter årskiftet skall Dito rullas ut successivt till övriga butiker.
– Dito blir också den första svenska handelsplatsen för e-böcker med ett brett internationellt sortiment, där de flesta nyheter dessutom kommer göras tillgängliga samma dag som de släpps i USA och England. Möjligheten att även köpa en läsplatta och få personlig hjälp och service i Akademibokhandelns butiker gör vår satsning helt unik, säger Mattias Fyrenius, strategi- och utvecklingsdirektör för KF Media och ansvarig för den nya satsningen.
Vi gissar att de har tittat på Amazons framgångar med deras läsplatta Kindle. Frågan är om denna satsning kommer att bli lika lyckad och vad som händer om Amazon bestämmer sig för att lansera i Sverige, något vi hört mycket om den senaste tiden.
Källa: press