IDG har idag en artikel om hur e-handeln tagit sig till gruvan. De har pratat med företaget Sandvik Mining and Construction som säljer allt ifrån muttrar till enorma gruvmaskiner. De säljer dock främst eftermarknadsprodukter i själva e-handeln, även om de ser stor potential i kanalen:
– Inom vår typ av industri har vi inte hunnit lika långt med e-handel som andra, men det har en otrolig potential, säger Håkan Olsson, globalt ansvarig för e-handel på Sandvik Mining and Construction.
Som i många andra fall verkar det även här vara kundernas krav som tvingat fram e-handeln i denna sektor.
– Kundernas krav på automatiserade processer drev på utvecklingen av e-handelslösningar. Tidigare var vi inte så benägna att satsa på den här typen av it, säger Håkan Olsson.
Deras e-handel utgör i dagsläget en stor del av deras omsättning men det handlar fortfarande inte ens om hälften av försäljningen. Detta beror tydligen på att de säljer till så pass många olika marknader och vissa länder litar inte på sina banker. De föredrar att handla med "en påse pengar".
På frågan om Håkan Olsson tror att e-handeln kommer att utgöra merparten av deras försäljning i framtiden har han ett ganska intressant svar:
– Nej, jag har svårt att tro det. Det är ofta väldigt specifika order vi får från våra kunder. Men det är klart, i dag går det att skräddarsy sin personbil på nätet och sedan beställa den, så man vet aldrig...
Kanske kommer det att e-handlas "enorma gruvmaskiner" i framtiden. Läs hela artikeln här hos IDG.