ANNONS

Groupons börsintroduktion lagd pÄ is tillsvidare

Groupons börsintroduktion lagd pÄ is tillsvidare
ANNONS

Vi har tidigare skrivit om Groupon och deras storslagna planer nÀr det kommer till en börsintroduktion av bolaget. Ni kan lÀsa om detta i vÄr artikel "Groupon - Àr det verkligen vÀrt trettio miljarder dollar?". Nu har Groupon backat gÀllande sina planer att börsintroducera bolaget. De sÀger sig numera evaluera det pÄ en veckobasis om de ska gÄ vidare eller inte. Samtidigt Àr det inte helt deras eget val att gÄ vidare.

Anledningen till att processen har stannat upp Àr inte ovÀntat det enorma vÀrde som bolaget förvÀntas uppnÄ pÄ börsen, nÄgot som har fÄtt myndigheterna att höja pÄ ögonbrynen. Securities and Exchange Commission (SEC), som överser börsintroduktionen, har Àven kontaktat Groupons advokater gÀllande ett annat Àrende. Det faktum att deras CEO skickat ut ett internt memo, som sedan spridits mycket snabbt, dÀr han försvarar bolagets vÀrdering och trycker ner kritikerna. I memot pratar han om Groupons framtidsutsikter och de flesta tror att memot lÀcktes med vilje av bolaget.

Problemet Ă€r det att bolaget innan börsnotering mĂ„ste ha en tyst period dĂ€r inga uttalande fĂ„r ske. Detta bl.a. för att inte kunna pĂ„verka vĂ€rdet pĂ„ bolaget. Även om detta var ett internt memo fĂ„r det alltsĂ„ inte spridas utanför företaget. Greg Sterling, marknadsanalytiker, har följande kommentar till E-commerce Times:

"Företaget har fÄtt se en stenhÄrd kritik under den tysta perioden ifrÄn analytiker och bloggare kritiska mot bolagets egen vÀrdering. Detta har lett till det "lÀckta memot" ifrÄn VD Andrew Mason om Groupons framtidsutsikter. Kombinationen av marknadens tillstÄnd och en potentiellt minskad aptit pÄ Groupon-aktier arbetar emot en börsintroduktion just nu"

Vi fÄr helt enkelt se var detta slutar. Bolagets vÀrdering pÄ 30 miljarder dollar och deras förmodade planer pÄ att dra in 3 miljarder dollar i kapital genom en börsintroduktion verkar mindre troligt dag för dag. Samtidigt undrar vi starkt över företagets affÀrsidé nÀr det skapas sidor som DealSurf vars enda uppgift Àr att lista alla olika erbjudandesidors erbjudanden.

KĂ€lla: e-commerce times,
business insider, wsj

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se