Detta frågar sig Fredrik Lennström på bloggen I love conversion rate. Han deltog igår på ett föredrag där en av föreläsarna inte ansåg det vara viktigt att visa de betalsätt man erbjuder på framsidan. Detta fick godisråttan Fredrik att sätta konferensgodiset i halsen. Han anser att det är precis tvärtom, vilket säkert flera e-handlare skulle hålla med om.
Fredrik Lennström menar på att det är viktigt att ge kunden besked om vilka betalsätt som erbjuds så tidigt som möjligt i köpprocessen. Startsidan är svår att slå i detta avseende.
Efter att ha blivit chockad av föredragshållarens svar på denna direkta fråga, gällande att flagga sina betalsätt, satte hans sig ner och började rota runt i befintligt statistik. Han har bland annat tittat på E-barometern och DIBS E-handelsindex. Slutsatsen han drar av dessa är att det uppenbarligen finns kunder som bryr sig om vilket betalsätt de använder. Fredrik skriver följande:
"Om man lägger ihop de här två undersökningar så kan man ganska tydligt se att det finns kunder som bryr sig om vilket betalsätt de betalar med.
Tex, om jag inte är kreditvärdig men har pengar av någon anledning så kan jag inte handla på faktura, jag kanske inte får något kort heller. Om inte butiken tillhandahåller postförskott eller direktbank så kan jag inte handla."
Han avslutar med några exempel på stora e-handlare som definitivt flaggar betalsätten så tidigt som möjligt.