ANNONS

Kan sociala medier ta E-handeln tillbaka till fornstora dagar?

Kan sociala medier ta E-handeln tillbaka till fornstora dagar?
ANNONS

Nathan Labenz har skrivit en artikel hos Business Insider med rubriken "Personal Recommendations Could Give eCommerce A Comeback ". Han börjar med att måla upp en bild av hur e-handeln såg ut under IT-bubblan. Böcker gavs ut med beskrivningar av hur man tar ett företag ifrån idé till börsnotering på två veckor. Storslagna idéer var det gott om och framtidsutsikterna var ännu större.

En vanlig förutsägelse under denna tid var att fysiska butiker skulle förlora "kriget" om kunderna till e-handeln. Det tunga argumentet var att varför skulle folk åka till en fysisk butik för att handla något när de mycket enklare kunde handla det på nätet. Under dessa premisser drog t.ex. djurbutiken Pets.com in 300 miljoner dollar i riskkapital. Något som får oss att tänk på den senaste tidens uttalande av riskkapitaliser att Foderbilen.se är ett potentiellt miljardbolag, men nog om det.

Den vision som fanns under IT-bubblan har visat sig vara felaktig. De fysiska butikerna mår i de flesta fall bra idag. Detta om man bortser ifrån bokhandlare och den allmänna avmattningen i ekonomin. E-handeln växer samtidigt konstant och påverkas inte nämnvärt av diverse finanskriser men någon slakt av de fysiska butikerna ser vi inte.

Två hinder för att slå ut den fysiska handeln

De som trodde att den fysiska handeln skulle dö ut missade två grundläggande behov som vi människor har. Folk är sociala varelser som gillar att ha ett personligt möte innan köp. Folk gillar även att känna och titta på den produkt de har tänkt köpa.

Nathan menar på att dessa två saker har varit det primära målet att överkomma för e-handeln sedan dess glamourösa storhetsdagar, där Pets.com körde reklamfilmer under Super Bowl för 1,2 miljoner dollar. Deras slogan för att få folk att handla djurprodukter på nätet var "För att husdjur inte kan köra".

Viss slakt av den fysiska handeln har vi dock sett där Amazon i stort sett har stängt ner en stor bokhandlare i USA och där många bokhandlare har ekonomiska problem. Detta har skett genom priskonkurrens och större utbud men även den sociala biten med bokrecensioner, bokklubbar och en större interaktion läsare emellan har spelat in.

Lösningen är sociala medier?

Det som Nathan eventuellt tror kan hända och som låter mycket storslaget men samtidigt spännande är att vi kan vara på väg att återgå till e-handelns storslagna potential. Som med mycket annat nuförtiden är den magiska ingrediensen sociala medier. Detta backas dock upp lite bättre än i andra fall.

Undersökningar visar nämligen gång på gång att folk litar mer på sina vänners åsikter än någon annans. I och med Facebooks gilla-knapp och andra rekommendations-verktyg som dyker upp, där vänner tipsar vänner och delar med sig av sina åsikter om butiker och produkter, så kan vi kanske bryta den första väggen mot den fysiska handeln.

Det andra problemet där kund vill känna på produkten är inte lika lätt att överkomma. Ett exempel är dock Heppo.se och andra butiker där det erbjuds fri frakt och fria returer. Kanske kan en synergieffekt av den nya sociala webben och bättre service vara kombinationen som får den fysiska handeln på fall? Eller är framtiden multi-kanal med butiker som ett komplement?

Tiden får helt enkelt utvisa detta. Det enda vi vet är att e-handeln fortsätter att växa och ta marknadsandelar av den fysiska handeln, men någon masslakt är det inte tal om. Det kan även vara så att Nathan drömmer om investeringar i hans eget bolag, i storleken 300 miljoner dollar.

Källa: Business Insider

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap