ANNONS

Livsmedelshandlarna tror på E-handelns matkassar

Livsmedelshandlarna tror på E-handelns matkassar
ANNONS

Sveriges Speceri- och Lanthandlareförbund beskriver i ett pressmeddelande hur matkassar på nätet är ett fenomen på frammarsch. I juli backade omsättningen för mathandeln med 0,8 procent men detta är inget som påverkar färdiga matkassar på nätet, som ökar starkt.

Matkassar på nätet ökar som sagt och förbundets tidning Livsviktigt har pratat med en dagligvaruhandlare som även bedriver e-handel:

– Vi startade vår e-handel med både färdiga matkassar och självplock i januari och det har gått helt enligt plan. Faktiskt när det gäller de färdiga matkassarna har det gått över förväntan. Än så länge utgör e-handeln ca två procent av vår bruttoomsättning, säger Susanne Edh, handlare med två butiker i Västerås.

Även om färdiga matkassar är på frammarsch så står de endast för knappt en procent av den totala dagligvaruhandeln. Detta förklarar Emma Hernell på Handelns utredningsinstitut (HUI) med att handeln med livsmedel skiljer sig ifrån annan handel:

– Där är det kortare ledtider som gäller för vi behöver mat varje dag. Samtidigt är vi vana att se och känna på livsmedlen innan vi väljer dem. Med färdiga matkassar kan vi inte i förväg veta om maten är precis den man är van vid. Det handlar om att släppa kontrollen.

De som vågar ta steget och släppa kontrollen fortsätter oftast att prenumerera på matkassar enligt HUI. Man ändrar helt enkelt sitt köpbeteende. Så även om e-handlarna som erbjuder färdiga matkassar har en liten del av dagligvaruhandeln så växer konceptet fort.

"För tre år sedan fanns bara ett fåtal aktörer på marknaden och främst i Stockholm och Göteborg. I dag finns närmare 40 aktörer spridda över hela landet. I storstäderna verkar ca 30 aktörer och i småstäderna ca en till fem aktörer." -källa

Livsmedelshandlarnas pressmeddelande avslutas med en uppmaning till daglivaruhandlarna att ge kunderna inspiration och service. Detta då kundernas köpmönster håller på att förändras.

– Vi vill inte ha för många val och vi betalar gärna en slant för service som matkassar, och inspiration som nya recept antingen i en färdig matkasse eller vid sidan av livsmedlen i en butik där ingredienserna ingår.

Livsmedelhandlarnas tro på matkassar på nätet tillsammans med den senaste tidens investeringar i e-handlare som säljer färdiga matkassar får oss att se positivt på framtiden. Kanske kommer alla handla sina dagligvaror på nätet i framtiden?

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se