Av Christer Hägglund.
Jaha, då sitter man här på kontoret efter att i två dagar ha närvarat på E-handelsdagarna 2011 på Hotell Södra Berget i Sundsvall. Arrangör var Katrin Lundgren på Kodmyran AB, kodmyran.se Det är blandade känslor efter ett par intensiva dagar där man blivit inspirerad, fått veta en hel del nyheter, fått information om för mig helt nya områden, osv. Tröttheten är betungande, man märker att skolgången är några år i den fördolda historien och att man är ovan att sitta och lyssna på föreläsare, hur intressant ämnet än må vara.
Frank Öhman, Posten
Först ut bland föreläsarna var Frank Öhman från Posten, posten.se Frank fick lite hastigt ersätta Postens e-handelsguru Arne som fått förhinder i sista stund. Frank informerade lite om vilka tjänster Posten erbjuder, som är betydligt mer än bara brev och paket. Han fick även en hel del frågor gällande prissättningen på Postens produkter kontra andra aktörer på transportmarknaden och svarade på dessa och gick även in en del på vilka som reglerar Postens möjligheter till fri prissättning.
Katarina Östlund, Wilma & Friends
Efter Frank kom två föreläsare som skulle prata om att driva e-handel i verkligheten, med betoning på e-handel med små medel. Katarina Östlund, som driver Wilma & Friends, wilmaandfriends.se en butik som säljer heminredning och presenter med profilering mot miljömedvetenhet. Katarina, som kallas Wilma, därav namnet, berättade om hennes resa mot den butik hon har idag som lanserades i slutet av maj. Att välja plattform, att ha en testpanel som utvärderar var några av punkterna som Wilma berättade om. Vidare pratades det om vikten av att följa upp och mäta konvertering före och efter en förändring och där det även är mycket viktigt att göra en förändring i taget för att behålla mätbarheten.
Bernt Bergkvist, Parvelito
På samma tema fortsatte sedan Bernt Bergkvist, Parvelito parvelito.se men från en lite annan angreppspunkt. ”Om konsten att spara och gneta” kallade han sin del. Parvelito säljer elektroniktillbehör och har en låg snittorder, låga marginaler och många prispressade varor som säljs via Tradera. Bernt pratade bland annat om att jaga kvalitetsbristkostnader, att ständigt försöka förbättra sig. Själva andemeningen i anförandet var att man ska få in i företagskulturen, även om man är ensam eller ett fåtal, att vara sparsam oavsett om det gäller maskiner som står på nattetid, inköp av betalningstjänster, inköp av emballage, etc. Bernts erfarenhet var att det inte tar längre tid att vara sparsam om grundtänket finns där från början. Sin vana trogen visades även en kalkyl, i det här fallet hur mycket det kostar att transportera ett paket som väger 5 kg i 50 mil. Om någon önskar svaret tror jag säkert att Bernt svarar på e-post.
Jimi Wikman, Mortfiles
Efter en välsmakande lunch vidtog ett mycket intressant och för många av oss helt nytt område, nämligen design med fokus på användbarhet och neurowebdesign. Föreläsare var Jimi Wikman, mortfiles.se som är en erfaren designer som på senare år börjat studera detta ganska nya område. Neurowebdesignen går i stort ut på att tilltala vårt undermedvetna, att underlätta för hjärnan och undvika störande oordning som drastiskt sänker vår vilja att utföra det vi vill. Jimi pratade bland annat om lite grundläggande saker att tänka på, tex att vår uppmärksamhet minskar ju längre ner och ju längre till höger på en websida vi läser, att ett leende ansikte uppfattas som mycket positivt och ger en känsla av trygghet och förtroende. Punkter man kan trycka på hos människan gäller ofta tre djupt rotade saker i den sk gammelhjärnan, nämligen mat, fara och sex. Frågestunden var lång och intressant och Jimi svarade kunnigt på alla frågor, där svaren ofta underbyggdes med statistik från undersökningar som gjorts i ämnet.
Sebastian Siemiatkowski, Klarna
Det otacksamma uppdraget att vara sist första dagen hade Sebastian Siemiatkowski från Klarna, klarna.se Sebastian berättade lite om sina erfarenheter av att vara entreprenör, hur idén med Klarna, eller Kreditor som man hette från början, växte fram hos Sebastian och två studiekompisar under tiden på Handelshögskolan i Stockholm. Den första tiden drevs företaget med hjälp av Handels inkutbatorprogram, i en liten trång källarlokal som var olidligt varm sommartid. Idag har man vuxit till ett stort företag som har 470 anställda och som levererar tjänster till Sverige, Norge, Finland, Holland och Tyskland. Förutom i Sverige finns Klarna-kontor även i Israel. Historien om hur Klarna växte fram, vilka erfarenheter man gjort gällande att ta in kapital, vilka förväntningar man ställer på partners och företag man samarbetar med, etc var mycket intressant och inspirerande. En viss del av frågestunden ägnades åt Klarnas tjänster, konkurrensen på den svenska marknaden och vad man gör för att möta den, hur Klarna genom sina avancerade system för att känna igen bedragare kan släppa igenom 95% av köpen, en siffra som är lägre hos konkurrenterna. En av behållningarna för min del var att se glöden hos Sebastian när han berättade att Klarna har nyheter på gång, dock utan att gå in på vad. Den mannen brinner fortfarande för sitt entreprenörsskap.
Mingel
Efter Sebastian blev det fria diskussioner i Spa Maskrosen. Det fördes många och långa diskussioner i olika ämnen. Posten Åland hade skickat två representanter till konferensen, vilket indikerar att man på allvar satsar på den svenska e-handeln. Det fanns flera intressanta idéer från deras sida angående leveranser till länder både inom och utanför EU, där Åland har flera fördelar jämfört med andra länder.
Middag
Vid middagen fortsatte alla att få utlopp för vårt outtömliga behov av att diskutera och ta lärdom av varandra. Greger på Electrokit och Mats på Lastbryggan var några som bjöd frikostigt på sig själva och sina erfarenheter, i likhet med många andra. Själv avvek jag innan kvällen övergått i natt, men enligt uppgift fortsatte diskussionerna långt in på småtimmarna.
Dag 2
Andreas Wilhelmsson, Davelo
Dag 2 inleddes med lite gymnastik för hjärnan. Lekledare var Andreas Wilhelmsson, grundare och frontfigur i Davelo AB, davelo.se Andreas övergick snart till en mer seriös agenda och berättade om Davelo, som arbetar med interaktivitet på websidor, filmproduktion, mm. Föreläsningen hade fokus på att ta hemsidan ett steg till, nå längre och överträffa förväntningarna som kunden har. En produkt som Andreas pratade mycket om var Aktor, en interaktiv person på hemsidan som kan hjälpa kunden genom kassarutinen, rikta fokus på erbjudanden, påtala vikten av att ta del av köpvillkor, etc. Vi var många som såg en användning för en aktor på hemsidan. Frågorna i frågestunden gällde mycket priserna på design, hur man kan räkna hem en stor investering, hur stor konverteringsökning man kan förvänta sig om man inför produktfilmer, etc.
Billy Lundgren, Partnerlogistik
En verklighet vi alla lever i, oavsett bransch är logistiken. Nästa pass inleddes av Billy Lundgren från Partnerlogistik i Lidköping, partnerlogistik.se som informerade om hur tredjepartslogistik kan fungera, om man inte vill eller har möjlighet att ha sitt lager i egna lokaler. Billy pratade mycket om fördelarna med 3PL som tex slippa oroa sig över försäljningstoppar, att få tid över till annat, som tex marknadsföring, men även lite om vilka krav som ställs på webshopen för att få ett smidigt orderflöde som är lönsamt för båda parter.
Daniel Andersson, iPhonebutiken
Daniel Andersson, en av grundarna till Skogstrollen AB som bland annat driver iphonebutiken.se vände på steken och berättade om hur man kan driva ett effektivt lager i egen regi. Daniel pratade mycket om hur man optimerar lagret för plockning och underlättar för att ta in extra personal. Några exempel var vikten av att märka upp hyllplatser och att varje artikel har sin lagerplats inlagd, att markera alla artiklar på plocklistan som har antal som är större än 1 och på så sätt minska felplockningar, osv. Daniels föreläsning var lättsam och skojig, utan att på något sätt flytta fokus från det intressanta ämnet. Frågestunden efteråt fylldes snabbt av diverse diskussioner där vissa skillnader mellan olika butiker och olika branscher.
Magnus Bråth, Pineberry
Efter ytterligare en välsmakande lunch bjöds vi på en föreläsning om sökmotoroptimering, SEO. Det var Magnus Bråth från Pineberry AB, pineberry.com som höll ett anförande om grunderna i SEO-arbetet. Magnus pratade om de tre delarna i ett SEO-projekt, Analys – On page – Länkar, och benade upp huvuddragen i on page-arbetet. Det pratades vidare om vilka förändringar som gjorts hos sökmotorerna för att hitta dåligt innehåll och även en del om förväntade framtida förändringar. Magnus blev ganska hårt bombarderad med frågor och svarade på i princip alla, vilket är ganska bra gjort i en bransch där mycket know how grundar sig på gissningar om vad som finns i Googles hemliga algoritmer. Magnus är en otroligt välmeriterad och välkänd SEO-profil och det märktes. I frågestunden berördes även en del oseriösa aktörer på den svenska SEO-marknaden, och Magnus nämnde även några branschkollegor som han ansåg som seriösa. Pineberry gör anspråk på att vara en transparent partner och efter detta anförande är jag böjd att hålla med. All heder till Magnus.
Johnny Elofsson, Adrecord
Den sista punkten i årets E-handelsdagar var affiliatemarknadsföring med Johnny Elofsson från Adrecord AB, adrecord.com Vi var ganska få i församlingen som använde oss av affilates idag, men många som var intresserade. Johnny informerade i stort om vilka nätverk som finns på den svenska marknaden, där Adrecord är ett, och hur affilatemarknadsföring går till. Han redogjorde på en mer ingående nivå för vad som förväntas av de tre parter som är involverade i ett affiliateprogram; annonsören, nätverket och affiliaten. För annonsören är det viktigt att bland annat ha en genomtänkt strategi, att vara tydlig i sina direktiv till affiliates och att vara aktiv. Då finns störst möjlighet till ett bra resultat. Under frågestunden haglade frågorna över Johnny som klarade av den utmaningen elegant. En liten sammanfattning av reaktionerna hos oss e-handlare var att det nog finns en tröskel att gå över när det gäller acceptans för ersättningsnivåer mm, men att det i vissa branscher kan ge riktigt, riktigt bra resultat.
I och med detta var årets E-handelsdagar till ända. Katrin och Erik på Kodmyran skall ha all heder för att ha arrangerat evenemanget. Storleken och inriktningen var helt rätt och deltagarna bjöd på sig själva, sina erfarenheter och dessutom med ett glatt humör. Mycket positivt i mina ögon var att representanter för Svensk Distanshandel och Trygg E-handel fanns på plats för att svara på frågor, vilket ger evenemanget lite extra trovärdighet. Vi är många som hoppas på en fortsättning nästa år.
Högst subjektivt nedtecknat och fotograferat från första parkett av:
Christer Hägglund, Fotofyndet Nolema AB fotofyndet.se