ANNONS

Wish om problemen: "Vi jobbar aktivt med handlarna"

Wish om problemen: "Vi jobbar aktivt med handlarna"
Somliga som handlar på Wish har fått problem med avgifterna

Håller med PostNord om att det rör sig om en liten andel paket där kunderna felaktigt fått avgiftsavier.

ANNONS

Igår kunde vi berätta om att svenskar som handlar på Wish fortfarande kan få betala extra avgifter, trots att dessa ska ha varit borttagna sedan några veckor tillbaka.

LÄS ÄVEN: Dubbelmoms när Wish inte följer PostNords system

Orsaken ska ha varit att det krävs en särskild sorts etiketter för att PostNords hanteringssystem ska känna igen att paketet kommer från någon av Wish säljare.

"Har över en miljon handlare"

Nu skriver Wish själva till Ehandel.se och kommenterar problemen.

- Vi har över en miljon handlare som säljer produkter på vår plattform och som skickar paketen till marknader över hela världen. En liten andel av dessa handlare har ännu inte hunnit implementera det nya avtalet för den svenska marknaden i sin verksamhet. Vi jobbar nu aktivt med våra handlare för att lösa utmaningen, skriver Håvard Stjernen, på Wish norska avdelning, till redaktionen. 

LÄS ÄVEN: Wish drar avgifter direkt i kassan - Kinaavgiften slopas

Ska kunna få pengarna tillbaka

Han menar också att den som fått en felaktig avgift också ska kunna få den ersatt, vilket man ska kunna få antingen genom att kontakta PostNord, eller genom att kontakta Wish kundtjänst.

- Kunder som har fått beskedet att betala moms och avgift, eller redan har betalt avgiften till Postnord, på en order beställd efter kl. 18.00 den 14 juni ska kontakta Postnord och meddela sitt Wish-ordernummer. Bekräftad order ska då få sin avgift borttagen och sitt paket utlämnat, eller få sin moms och avgift tillbaka. Kunder kan också alltid kontakta vår kundservice och få pengarna tillbaka på hela sin beställning, skriver Håvard Stjernen.

Michell Grönlund