ANNONS

Brothers ökade e-handeln med 95 procent

Brothers ökade e-handeln med 95 procent
Brothers nådde framgångar med sina e-handelssatsningar

Hemleverans och e-handelsprofil gjorde susen.

ANNONS

De senaste dagarna har vi kunnat berätta om RNB-koncernens företag Polarn O. Pyret och Man of a Kind, som båda ökat sin onlineförsäljning. Nu visar det sig att ännu ett företag i koncernen har fått en rejält effekt i e-handeln tack vare de satsningar som gjort på det digitala.

Den här gången är det herrmodeskedjan Brothers, som har ökat försälningen i sin svenska e-handel med hela 95 procent, bara under bolagets tredje kvartal, som i företagets fall sträcker sig mellan mars och maj.

Servicekoncept togs från butik till e-handel

RNB konstaterar i sin rapport att omsättningen samtidigt ökade med 2,4 procent till 139,4 miljoner kronor, jämfört med samma kvartal under föregående räkenskapsår. Onlineförsljningen uppges vara en delförklaring till detta.

Vidare konstaterar man att det som tycks ha fungerat för att öka e-handeln så kraftigt är att företaget satsat på "attraktiv produktpresentation, smartare marknadsföring och bättre leveransalternativ". Samtidigt ska man ha tagit samma servicekoncept som man haft i koncernens 70 butiker och infört det även i e-handeln.

- Allt från smidigheten att handla till de omfattande produktbeskrivningarna och den manliga stilsäkra inramningen är en förlängning från butiksupplevelsen. För att uppnå bibehållen hög servicegrad hela vägen till kund har som ett första steg även hemleverans adderats som alternativ för storstadsregionerna, skriver företaget i ett pressmeddelande.

"Bössan laddad med e-handelsammunition"

En annan avgörande faktor ska ha varit att Oscar Arrsjö, som beskrivs som något av en e-handelsprofil, anställdes i början av 2018 för att styra upp Brothers digitala närvaro.

- Vi älskar att vara där våra kunder är och leverera det de behöver, när de behöver det. Smakfull stilvägledning, pålitlighet och integration med Brothers gedigna butiksnät uppskattas, vilket tillväxtsiffrorna tydligt avslöjar. Men vi har bara börjat. Bössan är fulladdad med skarp e-handelsammunition inför hösten, säger Oscar Arrsjö, tillförordnad Marketing & E-com Director på Brothers.

Michell Grönlund