Vi skrev om att Siba lagt ett bud på NetOnNet för lite över en månad sedan. Vi nämnde då att detta främst var en formalitet då Siba erhållit budplikt på NetOnNet efter ökat aktieinnehav.
Det var alltså inte förvånande att NetOnNets styrelse några dagar senare gick ut med ett pressmeddelande där de rekommenderade aktieägarna att inte anta Sibas budplikts-bud. Sedan dess har det dock, gissningsvis, varit ganska kaotiskt i NetOnNets styrelse och ibland dess aktieägare.
Flera storägare i NetOnNet har accepterat Sibas bud och dessa står nu för ungefär 20 procent av aktierna. En konsekvens av dessa accepter är att Siba ägarandel efter erbjudandet kommer hamna på över 50 procent. De styr då i princip NetOnNet.
NetOnNet har även gått ut med ett nytt pressmeddelande där de nu rekommenderar aktieägarna att överväga Sibas bud på bolaget. Anledningen sägs vara avsaknaden av alternativa bud och det faktum att flera storägare nu accepterat. Med tanke på att tidsfristen för erbjudandet, om 40,50kr per aktie, går ut den 1 mars har NetOnNets styrelse bett Siba om en förlängning så att de mindre aktieägarna hinner ta beslut.
Anders Halvarsson vet inte vad han vill
Bakom kulisserna har det förmodligen skett en hel del som vi inte vet om. Man finner följande notis i deras senaste pressmeddelande:
"Styrelseledamoten Thomas Paulson har inte deltagit i styrelsens beslut på grund av intressekonflikt. Styrelseledamoten Anders Halvarsson har inte deltagit i styrelsens beslut på grund av sin accept av Waldirs bud samt sin roll som verkställande direktör i NetOnNet."
Anders Halvarsson, som är VD för NetOnNet, har tidigare sagt att budet varit för lågt men efter det att en annan storägare accepterat så har även Halvarsson sagt ja. Till tidningen Market säger Halvarsson att han inte vet vad Siba vill med sitt ägande i NetOnNet.
DagensHandel meddelar att NetOnNet blöder och att deras senaste delårsrapport endast visar röda siffror för hela perioden och en minskad försäljning för tredje kvartalet. Halvarsson menar här att den minskade försäljningen hade kunnat undvikits genom mer marknadsföring men att detta hade sänkt resultatet ytterligare.
Samma dag som pressmeddelandet om att överväga Sibas bud kom ut, skickade NetOnNet ut ett meddelande om en ny kampanj. Detta pressmeddelande med rubriken "NetOnNet genomför den största prissänkningen i företagets historia!" inleds med följande text:
"Istället för att hela tiden köpa dyr reklam har NetOnNet under åren jobbat sparsamt efter sin Lagershopslogik. Tack vare det kan man nu sänka sina låga priser. Över tusen varor får nu en ny, lägre prislapp. Det blir den största prissänkningen i företagets historia."
Vi vet inte om detta är en ny taktik, lägre priser men ingen marknadsföring? Samtidigt har Halvarsson tidigare uttalat sig om detta osunda priskrig. Kanske är dyr marknadsföring den nya boven. Vi vet faktiskt inte vad som händer mer än att NetOnNet verkar ha finansiella problem och att Halvarsson motvilligt accepterat Sibas bud.