I tisdags tog Ehandel.se sina väskor och körde till Göteborg för att för första gången besöka Världens Farligaste Möte (VFM). En konferens som funnits i flera år och varje år drar flera hundra e-handelsintresserade till nöjesfältet Liseberg. Bakom evenemanget står den svenska e-handelsleverantören Star Republic, som nyligen fick en ny ägare.
Världens Farligaste Möte är förmodligen mest känt för att bjuda på karuseller och en hejdundrade fest. Det är inte en konferens du går ifrån med en lång todo-lista över saker att förbättra i din webbutik. Deltagarna är också, vad vi såg, mer åt leverantörssidan än e-handlare, även om det förstås fanns flera e-handlare på plats.
Med detta sagt så måste vi dock erkänna att Världens Farligaste Möte 2017 överraskade oss. Hårdrock och fest genomsyrade definitivt tillställningen men det varvades med flera spännande inslag av kunskapsförmedling och framför allt ett stort lass inspiration inom digital handel.
Jakob Nortoft lärde oss mer om integritet
Vi minns speciellt advokaten Jakob Nortoft som äntrade scenen utan byxor och inledde en föreläsning om den nya personuppgiftslagen (GDPR) och lyckades hålla publikens intresse rakt igenom. Han uppmanade bland annat att inte hetsa upp sig allt för mycket över den nya lagen - då ingen lär följa den nuvarande (PUL) till punkt och pricka. Men man bör förstås läsa på och sätta sig in i den nya lagen innan den börjar gälla i maj nästa år.
Moderatorerna på scenen var e-handelsexperten Annelie Näs och äventyraren Filip Ljungberg som presenterade alla talare med hjälp av ett live-band och en hel del rök. De två moderatorerna spexade även till det ytterligare genom att byta kläder mellan varje segment. Temat på konferensen var de sju dödssynderna och hur man utnyttjar dem för att skapa en bättre kundupplevelse och ökad försäljning.
Filip Ljungberg, Laila Bagge och Annelie Näs
Huvudtalarna under konferensen var Per Holknekt och Laila Bagge samt en scenintervju med trummisen Mikkey Dee. Alla dessa framföranden handlade om inspiration och lärdomar från de olika talarnas spännande karriärer. Lailas framträdande gav bra exempel på hur man måste våga för att lyckas och hon förklarade även hur hon kom till insikten att det hon drömde om att bli kanske inte var det hon var bäst på. Per Holknekt menade dock på att du borde göra saker oavsett om du är bra på det eller ej - om du verkligen vill göra det så vänta inte.
Under dagen pulserade deltagarna mellan salen i Lisebergsteatern till det mycket vackra och grönskande nöjesfältsområdet utanför. Och det är här vi hittar styrkan i VFM. Potentialen för nätverkande under dagen var nämligen mycket god och det pratades affärer i alla hörn av parken. Detta i kombination med att det börjades serveras alkohol och varmkorv redan vid tvåtiden på dagen, smörjde diskussionerna ytterligare.
Nätverkandet var på topp i det varma vädret
Efter att Mikkey Dee intervjuats på scenen om sin musikkarriär så bar det av till åkattraktionen Helix och champagnemingel. När deltagarna var tillräckligt omskakade av den mycket snabba bergochdalbanan så var det dags att ta sig ner till Lisebergs hamnområde där det bjöds på badtunnor, mer alkohol och grillad mat.
Peter Siepen agerade samtidigt DJ och kämpade med att få det något stela e-handelsfolket att börja dansa, vilket han dock till slut lyckades med. Festen pågick till midnatt vilket följdes upp av korvgrillning och bandet Dead by April, vilket kickstartade efterfesten som pågick till tre på natten.
Peter Siepen styrde upp dansgolvet
Som ni kanske förstår vid det här laget så är VFM först och främst ett e-handelsparty men när det kommer till nätverkande och inspiration så får konferensen helt klart högt betyg. För att få en känsla för dagen kan vi här nedanför bjuda på ett stort bildarkiv som sträcker sig från morgonen till kvällen. Vi genomförde även ett par spännande intervjuer under VFM och dessa kommer i vanlig ordning upp på Ehandel.se inom kort.