Internetworld rapporterar likt Posten att leksaker är en av de snabbast växande produkterna på nätet i år. Leksaksmarknaden på nätet blir även tuffare då de större aktörerna börjar gå in och konkurrera. Vi minns alla MTG:s köp av Lekmer.se och även BR Leksaker som börjat satsa på nätet. Det har även startats en massa små nätbutiker som försöker ta sig in på leksaksmarknaden. Detta då de stora butiksaktörerna inte riktigt hängt med på e-handelståget, vilket har lämnat hål i marknaden.
Internetworld har pratat med en av de mindre aktörerna som i år startade upp sin leksaksbutik. Anders Danielson medgrundare till leksaksbutiken Bamba har detta att säga om utvecklingen på nätet:
– Om man jämför med hur det såg ut för två år sedan så finns det fler aktörer idag. Det är ett område som kommer att växa totalt sett. Samtidigt blir det tuffare konkurrens.
Jonas Arnberg, på Handelns utredningsinstitut, har detta att säga om leksaksboomen på nätet:
– Första vågen var innan it-bubblan. Den andra var återhämtningen efter den. Och nu vid den tredje vågen börjar det släppa loss för andra branscher än kläder, elektronik, böcker och skivor. Just leksaker är en produkt som borde fungera väl på nätet. Kläm- och känn-faktorn behöver inte vara jättehög på leksaker. Man vet vilken produkt man får även om man inte kan hålla den i handen före köpet.
Det ser alltså positivt ut för de som säljer leksaker på nätet samtidigt som klimatet hårdnar när de större aktörerna vaknar till liv. Om historien får säga sitt finns det dock alltid en plats för mindre aktörer med nytänk. Butiksjättar brukar ha problem med Internet.
Läs mer om leksaksboomen i Internetworlds artikel.