Facebook-ägda Instagram är mycket hett bland e-handlare just nu. Förutom att vara ett bra ställe där man kan bygga upp sin e-handel och att jobba ihop med influencers, så har nätverket numera även populära kommersiella funktioner som nya Instagram Shopping.
Instagram är lite av Facebooks stjärna just nu och därmed är det inte konstigt att man fortsätter att satsa och testa nya saker i nätverket. I går fick vi se en stor lansering då Instagram nu verkar ta sig an jätten YouTube, med en helt ny funktion som även kommer med en separat app.
Instagram TV, eller IGTV, som den kallas är en ny videosatsning ifrån företaget, som siktar på att erbjuda långa videor i porträtt-format. En svensk e-handlare var mycket snabb att anamma funktionen för att promota sin butik.
LÄS ÄVEN: Försäljningsboost på 200% med Instagram Shopping
Det handlar inte helt oväntat om modebutiken Chiquelle, som även var mycket snabba att hoppa på Instagram Shopping när det lanserades tidigare i år.
- Vi laddade ner appen och aktiverade vår TV-kanal på Instagram i morse och har börjat arbeta med den direkt. Det är ett fantastiskt ytterligare verktyg för oss, eftersom vi skapar en hel del content och speciellt videor ifrån photo shoots, behind the scenes och on location-videor, säger Pouya Boland, grundare och vd på Chiquelle.
Den nya funktionen har en egen sektion i Instagrams vanliga app men finns även att ladda ner som en separat mobilapp med namnet IGTV.
Vad är fördelen jämfört med Instagram Stories och videor på tidslinjen?
- Det känns mer som ett underhållningsmedium, eftersom vi kan ladda upp mycket längre videor. I stories och inlägg så är vi begränsade till videor på 15 sekunder och 1 minut. Med denna nya funktion så kan vi visa upp mer än endast en kompakt och kort “kommersiell video”.
Pouya Boland berättar också att de tittar på att samarbeta med influencers i detta nya TV-format. Vi frågade honom också hur han ser på likheterna med YouTube.
- Jag tycker att video har fungerat bra i nyhetsflödet på Instagram. Oavsett om det är YouTube de siktar på eller inte så kommer de att bli framgångsrika, då videorna känns mer levande och aktuella, vilket gör det intressant för alla. Vi planerar att göra mycket med den nya funktionen, säger Pouya Boland.
Oavsett om du tror på den nya funktionen eller inte så noterar vi att de varumärken som just nu lägger upp innehåll i IGTV får en rejält fin notis i appen, som lockar in följarna att titta på innehållet. Något som i sig kanske kan göra det värt att testa funktionen.