För några veckor sedan skrev vi om mediehuset Allt för föräldrar som då köpt webbutiken SayDada.se. Allt för föräldrar meddelade i samband med köpet att de skulle utnyttja sin användarbas för att göra SayDada till en av de större butikerna på nätet inom detta segment (barn 0-5år).
Nu har de dock tagit en annan väg och istället lanserat en egen nätbutik men med SayDada som bas. SayDada.se finns i princip inte mer utan den sidan tar dig till shop.alltforforaldrar.se som är deras nya integrerade butik. Varför har de då gjort såhär istället för att utnyttja den befintliga sidan? Vi ställde några frågor till Fredrik Norberg som är e-handelschef på Allt för föräldrar:
Ni skriver att SayDada blir en integrerad del av Allt för föräldrars shop, men i realiteten har ni stängt ner SayDada och kör en redirect. Varför har ni valt att göra det på detta sätt?
"I och med vår mediakraft mot gravid och nyblivna föräldrar ser vi att vi får större effekt genom att använda vårt egna varumärke Allt för föräldrar. Däremot är det inte självklart att detta kommer att vara för evigt då vi nu kontinuerligt gör varumärkestester mellan Saydada och Allt för föräldrar för att se om det finns tillfällen då Saydada är ett starkare varumärke. Exempelvis är Saydada kanske ett bättre val vid en utlandsexpansion, men det får framtiden utvisa."
Hur påverkar detta er reklamfinansierade verksamhet på Allt för föräldrar. Kan det inte skapa problem med er huvudgrupp av sponsorer dvs de som säljer babyprylar?
"Tvärtom, leverantörerna av barnrelaterade produkter har ställt sig mycket positiva till detta då ser att vår marknadsföringsportföljs blivit än mer intressant för dem. Sedan tror vi inte att det ska bli så stort problem med övriga kollegor i branschen som säljer barnrelaterade produkter över nätet, då de generellt är nischade mot sina områden som leksaker, barnkläder eller barnvagnar. Vi går istället in med ambitionen att ha ett helhetssortiment på samma sätt som de större fysiska barn- och babybutikerna. Nu i juletider kan det se ut som att dessa annonsörer är vår ”huvudgrupp” men sett över året står de för en mindre del av vår annonsförsäljning."
Vi testar gamla länkar på Google till specifika kategorier och produkter hos SayDada. Dessa går nu till er nya shops förstasida. Borde inte detta vara dåligt i sökmotorhänseende?
"Vi har haft en tuff tidsplan att få upp shoppen inför julhandeln, vilket vi med nöd och näppe lyckades med, med det har även gjort att det finns några punkter kvar på vår to-do list. Vi är väl medvetna om att det inte är bra att göra omdirigeringar för alla Saydada sidor till förstasidan ur SEO synpunkt och vi kommer att prioritera arbetet med att analysera och göra korrekta omdirigeringar inom kort. I det arbetet får vi stöd och råd av SEO företaget Klikki vilket har ett helhetsgrepp kring detta arbete."
Vi tackar Fredrik för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Vad vi förstår väger alltså deras ca 225 000 unika besökare i veckan tyngre än det SayDada hade att erbjuda. Vi får hoppas att deras smyglansering, som de kallar den, går bra och att SayDada:s försvinnande inte skapar några större problem.
Källa