ANNONS

Ännu en fotbollsklubb öppnar nätbutik i Kina

Ännu en fotbollsklubb öppnar nätbutik i Kina

Spanska Real Madrid hoppas nå miljoner fans i Kina via sin nya kinesiska e-handel.

ANNONS

Fotbollsklubben Real Madrid följer andra västerländska varumärken i att öppna en kinesisk nätbutik. Som många andra väljer man även att lägga den på Alibabas marknadsplats Tmall vilket sägs vara receptet för en lyckad e-handelslansering i Kina.

Real Madrid ska vara den andra europeiska fotbollsklubben att slå upp en butik på Tmall. Bayern Munich ska ha skrivit på ett liknande avtal i maj i år och blev därmed den första europeiska klubben att kränga sina fotbollströjor med hjälp av Alibaba.

350 miljoner aktiva kunder

Amerikansk fotboll har sedan tidigare en närvaro på Tmall med NFL, National Football League. Fotboll och basket ska dock vara större i Kina och NBA, National Basketball Association, har sedan 2012 sålt hundratals miljoner produkter via Tmall. NBA stjärnan Kobe Bryant sägs även vara på väg att lansera en egen shop på den kinesiska marknadsplatsen.

Alibaba rapporterade runt 350 miljoner aktiva nätkonsumenter första kvartalet i år. Det är alltså inte konstigt att sportklubbar flockas kring Tmall där man enkelt når ut till miljoner potentiella fans.

 

Källa: SCMP

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se