I fredags hölls en av Sveriges bästa ehandelsträffar. Lilla E-handelsdagen, som vi kallar den, började på ehandelsföretaget Electrokit AB. Greger som driver företaget var även den som anordnade dagen.
Här har några glada deltagare anlänt till Electrokit i en bil mycket passande för dagen.
Vi ehandlare började snabbt mingla inne på Electrokit och Greger visade oss runt. Han förklarade hur deras orderflöde såg ut och visade alla tusentals små lådor med elektronikkomponenter som de plockade ur. Det var nog flera som tänkte att det var tur att man inte har lika många produkter som Greger. Electrokit visade sig vara två våningar där den översta våningen användes som kontor. Ett mycket mysigt kontor måste vi säga. Där uppe samlades alla till slut för att ställa frågor till Greger och avslutningsvis ta ett gruppfoto.
Från vänster: Mikael Jorkvist, Bagsy | Björn, Bodyguard.nu | Sebastian | Stefan, Venditum Group | Rikard, Roligaprylar.se | Andree, eCom Support | Julius | Dan, RoligaPrylar.se | Greger, Electrokit.se | Robin, attribute.se | Rikard, Tonerlagret.se | Nicklas, Presenteriet.se | Daniel, iPhonebutiken.se | Marcus, Lastbilsgrossisten.se | Magnus, Tvspelsweb.se | Martin, Mullet.se |
Senare under dagen anslöt sig fler deltagare och ehandlare. Två av dessa var Anders ifrån Coolstuff och Arne på Posten.
På väg in på Hotell Scandic Segevång
Efter studiebesöket på Electrokit bar det iväg till Scandic Segevång för frukost och ehandelsdiskussioner. När vi anländer till lobbyn sitter Anders och Arne redan där och diskuterar för fullt. Alla plockar till sig lite frukost och sätter sig ner i små grupper. Lobbyn fylls snabbt av ehandelstjatter. När frukosten börjat lägga sig går vi vidare till ett konferensrum.
Här går det upp för Arne på Posten vad han gett sig in på 😉
I denna första session diskuteras först säsongsvariationer. Anders ifrån Coolstuff berättar lite mer om deras extrema julhandel. Roligaprylar.se som säljer samma typ av varor har även de en stor ökning under julen. Bortsett ifrån roliga prylar, som vara, fanns det även andra säsongsvariationer men inget i samma nivå som tidigare nämnda.
Efter säsongsvariationer går vi in på Fyndiq och ehandlarna berättar om deras erfarenheter av tjänsten. Kontentan verkar vara att det fungerar men att en hel del saker kan förbättras.
Om vi inte minns fel avslutas den första sessionen med diskussioner kring bedrägerier. De flesta ehandlare verkar ha varit med om det, speciellt i uppstarten, men det verkar också ha minskat. Folk tar upp Klarna som en av faktorerna till minskade bedrägerier. De flesta poängterar det med att alltid skicka till folkbokföringsadressen för de som kör egen fakturalösning. Efter det tråkiga, men intressanta, ämne var avklarat vankades det lunch.
Ehandlarna är hungriga efter allt pratande
Diskussionerna fortsätter givetvis i matsalen som bjöd på antingen fisk eller rostbiff.
Daniel (vänster) berättar hur bra det går för iPhonebutiken efter Dan sålt den till honom
Heta diskussioner kring varmt kaffe
När alla var mätta och belåtna var det dags att gå tillbaka till konferensrummet. Majoriteten av ehandlarna verkade använda iPhones och det fanns till och med två iPads med på mötet. Det kanske är därför som det går så bra för Daniel och iPhonebutiken.
Rikard leker med sin iPad i en av pauserna
I den andra sessionen tog Greger, som agerade moderator, upp Banker, Betalväxlar, Ehandelsplatformar, Logistiklösningar och Fraktlösningar. Alla ehandlare var eniga om att betalväxlar och kortinlösen är en hemsk djungel att ta sig igenom vid nystart. Detta var ett område där vi ehandlare funderar på att gå samman för att försöka påverka marknaden. Givetvis finns det lite enklare lösningar som exempelvis Payson. De flesta hade dock något avtal med en aktör för kortinlösen/betalväxel.
I diskussionen om betallösningar togs även Paypal upp. Även om Paypal inte är ett alternativ för svenskar idag så verkar de nu satsa hårt på den Nordiska marknaden. Det ska bli intressant att se om Paypal kan få sin tjänst att bli populärt i Sverige.
Mitt i den andra sessionen togs det en kaffepause för att ladda de mentala batterierna.
Det bjöds på ett tiotal olika sötsaker och kaffe i överflöd
När diskussionerna gled in på fraktlösningar började Arne på Posten svettas lite. Skämt åsido. Arne var riktigt trevlig och förklarade några av anledningarna till att de, eller han, har det svårt att tillgodose alla ehandlares behov. Det var en intressant diskussion och man fick lite större förståelse för Arne och den byråkrati han har att göra med. Alla ehandlare lyssnade snällt men hoppades på en 50% sänkning av priserna. Detta fick vi dock inte. Arne gav oss istället 50% rabatt på Trygg E-handel i ett år. Dan nämnde i anslutning till detta att medlemmarna i Trygg E-handel vid årskiftet skulle bli fullvärdiga medlemmar i Svensk Distanshandel med rösträtt. Något som ändrade synen på Trygg E-handel i gruppen. Flera olika certifieringar kördes ibland medlemmarna på mötet.
På tal om certifieringar så diskuterades givetvis ehandelsplatformar. Denna diskussion var mycket intressant. Lite oväntat var att nästan alla körde olika platformar. Den enda som flera verkade köra var Prestashop men även då i olika former. Ganska snabbt visade det sig också att nästan ingen var 100% nöjd med sin platform. Kontentan verkade vara att marknaden är ganska ny och systemen omogna. Ett tips för de utan egna programmeringsmöjligheter var att alltid försöka se till att man är en stor kund hos sin platformsleverantör. Detta så att man kan påverka systemutvecklingen.
Sedan gick diskussionerna över på en eventuell guldklubb för alla medlemmar på Ehandel.se. Grundidén här är helt enkelt att vi ehandlare går ihop för att få bättre priser på olika tjänster som vi behöver. Diskussionerna här handlade om ehandlares olika behov och hur man skulle utforma en eventuell Guldklubb.
När alla började känna sig helt slut i huvudet var det dags att köra till Posten för studiebesök nummer två.
Fel ingång på Postens paketterminal i Toftanäs, Malmö
Terminalchefen Markus inleder vår rundtur på paketterminalen
När vi tagit oss till rätt ingång träffar vi Markus som är terminalchef. Han tar med oss på en rundtur i paketterminalen. Terminalen är på 20 000kvm och inhuserar två gigantiska automatiska paketsorterare. Markus berättar att maskinerna kan sortera 20 000 kolli i timmen men att de sorterar max 6000 kolli. Överkapaciteten kommer av att de inte kunde beställa mindre maskiner.
Markus berättar även att det var ehandeln som höll dem flytande i den värsta svackan under finanskrisen.
Vi passerar under en av sorteringsmaskinernas svängar
En av rännorna som sorteringsbanden släpper ner paketen i
Paketen går sedan rakt in i en lastbil där en person manuellt lastar dem
Vi går sedan vidare och Markus berättar vad en bunt och en klump är för något. Han ger oss ett tips att tidningar som är ihopbuntade med buntband är en bunt. Post i en liten påse är formodligen en klump.
Markus är glad då han får förklara Bunt och Klump-begreppen (tror han håller en bunt)
Sedan berättar Markus om deras tullverksamhet. Tydligen skickar ingen hårda droger längre. Utan det förs över via öresundsbron eller via Helsingborg. Vi undrar om detta är sant eller om det beror på att de inte fångar upp något. Anabola steroider och liknande försöker folk dock fortfarande skicka över gränserna. Han nämner att världens fraktbolag hela tiden växer och att gränserna suddas ut mer och mer. Vi ehandlare beställer saker över hela världen och förväntar oss helt enkelt att varorna snabbt dyker upp. Världen minskar och fraktbolagen ökar. Markus poängterar dock att Posten är en mycket liten aktör på världsscenen.
En av tre skanners som finns över paketsorteringsbandet
Maskinen ovan, som lyser rött, skannar alla paket som åker förbi på bandet. Den läser sedan av fraktlappen och släpper ner paketet på rätt band som går till rätt lastbil. Det enda som de som lastar bandet behöver tänka på är att inte lägga fraktlappen nedåt. Alla andra sidor kan skannern läsa av. I de fall lappen är oläslig hanteras paketen manuellt.
Paket i form av rör som hanteras manuellt av tre personer
En liten miss som Posten gjort i deras beställning, av "20 000 kolli i timmen maskinen", är att den inte kan hantera runda saker. Markus ber oss ehandlare att undvika att skicka varor i runda paket eller rör.
Här matas paketen ut på brickorna på det stora bandet
Efter rundturen på paketterminalen bjöds det på fika. Detta strax innan vi skulle åka till restaurangen Hickory Urban Grill. Vi kan garantera att ingen ehandlare gick hungrig under Lilla E-handelsdagen. Arne på Posten var fortfarande mätt 14:00 dagen efter.
Här har vi precis ankommit till restaurangen Hickory Urban Grill
Diskussionerna fortsätter på restaurangen
Kvällen avlsutas på absolut bästa sätt. Härliga diskussioner om dagen som gått och om framtiden inom ehandel.
Underbart saftig Oxfilé
Efter någon öl blir diskussionerna djupare
Samtalen fortsatte sent in på kvällen. Alla deltagare var riktigt mätta och inspirerade att göra stordåd inom ehandeln.
Vi vill ännu en gång tacka Greger som anordnade Lilla E-handelsdagen. Vi vill även tacka Ehandel.se för att det är en sån härlig samling med människor.
Fler bilder ifrån kvällen hittar ni här.