Babyshop.se var tidigt ute, i Sverige, med en mobil butik. De introducerade sin mobila shop sommaren 2009. Det handlar inte om en iPhone-app, om vi förstår det rätt, utan en skräddarsydd webbsida för mobila enheter. Babyshops VD, Marcus Tagesson, berättar nu att den mobila butiken faktiskt står för flera procent av trafiken till Babyshoppen. För ett halvår sedan låg denna siffra på under en procent. Han meddelar även att Apples iPad sakta men säkert klättrar in i deras statistik och att konverteringen på den platformen är betydligt högre än genomsnittet.
Totalt sätt är dock konverteringen lägre i den mobila butiken än i den vanliga webbutiken. Marcus tror att detta beror på att kanalen är relativt ny. Han påpekar dock att genomsnittsordern i den mobila versionen är högre än i den vanliga butiken. Marcus Tagesson är övertygad om att den mobila shoppen varit en av framgångsfaktorerna till att de gått ifrån en omsättning på 6.5 miljoner, 2009, till över 13 miljoner i år.
Ehandelsleverantören Panagora är de som tagit fram Babyshops mobila version och den ska främst vara anpassad för iPhone. Detta då Apples iPhone står för över 80% av deras mobila trafik.
Vi försökte få upp Babyshops mobila webbshop men misslyckades, vi testade babyshop.se på vår iPhone.
Källa