Fysiska butiker i USA sägs allt mer lära sig att utnyttja sin närhet till kunderna. Detta för att till exempel utmana nätjättar som Amazon när det gäller snabba leveranser. Lokala leveranstjänster som exempelvis urb-it eller Brings entimmesleveranser sägs i kombination med traditionella detaljhandlare kunna slå ut renodlade e-handlare.
Scott Galloway är professor i marknadsföring på New York University. Han har genomfört en undersökning kring "The Four Horsemen" eller de fyra starkaste digitala företagen. Det handlar om Amazon, Apple, Facebook och Google.
Med brasklappen att han kan ha fel lägger han dock fram en fräsch analys av bland annat e-handelsjätten Amazon. En digital spelare som han är övertygad om måste skaffa sig en fysisk närvaro inom kort.
Amazon har inga fysiska butiker i dagsläget. De skaffade lokaler på Manhattan inför julhandeln men någon butik öppnades aldrig. Istället använder man lokalerna som ett minilager för entimmesleveranser i regionen. Amazon har tidigare slagit upp olika pop up-butiker men någon permanent närvaro i den fysiska världen har de inte, bortsett ifrån utlämningsställen.
Detta kan vara ett stort problem enligt Scott Galloway. De traditionella detaljhandlarna börjar nämligen bli allt bättre på att utnyttja sina butiker. De kan förstås också fungera som lager och göra snabba leveranser möjliga på allt fler platser.
Akilleshälen sägs vara frakten
Traditionella detaljhandlare som Walmart, Nordstrom och Macys satsar mer och mer på det digitala. Den senare, Macys, ska även leda över Amazon när det kommer till avkastning för aktieägare sett till en femårsperiod. Det senaste året, då Amazon dock investerat friskt, ska alla ovan nämnda presterat bättre än nätjätten. Något Scott ser som ett tecken på att detaljhandlare som anammar e-handeln har ett övertag över renodlade e-handlare. Det ska dock tilläggas att Amazon har ett speciellt sätt att hantera vinst inom bolaget.
Ett annat problem för Amazon sägs vara deras ökande fraktkostnader. E-handelsjätten ska ha tagit in 3,1 miljarder dollar i fraktavgift förra året medan kostnaden för frakten landade på 6,6 miljarder.
Galloway tror att Amazon måste expandera ut i den fysiska världen inom kort för att kunna konkurrera. I en presentation som gavs i slutet av januari spekulerade han i potentiella kandidater där bland annat Radioshack nämndes. Det har senare ryktats att Amazon faktiskt är intresserade av den anrika kedjan Radioshacks konkursbo. Ett annorlunda förvärv skulle kunna vara en kedja av bensinstationer, något som ska vara Scott Galloways favoritscenario. En investering i US Post Office skulle även vara ett alternativ.
Om detta slår in sägs det vara slutet på den renodlade e-handeln eller i alla fall dess storhetstid enligt Scott Galloway. Framtiden ska istället ligga hos e-handlare som expanderar ut i den fysiska världen. Ni kan följa Scotts resonemang för detta i följande presentation.
Foto: Amazon