ANNONS

Usel tillväxt för E-handeln efter Black Friday

Usel tillväxt för E-handeln efter Black Friday

Den brittiska distanshandelsorganisationen IMRG rapporterar en, i e-handelsmått, mycket dålig tillväxt för januari. E-handeln i landet ska ha växt med endast 7 procent. Den låga tillväxten tillskrivs bland annat den svarta fredagen, en effekt som e-handlare också känt av i Sverige.

ANNONS

IMRG rapporterar en slö start på e-handelsåret i Storbritannien. Näthandeln växte med låga 7 procent i januari och anledningen ska bland annat vara rea-dagarna i november förra året. Black Friday påverkade även e-handeln i december negativt, med en tillväxt på bara 5 procent fjolårets sista månad.

– Dominoeffekten efter Black Friday fortsätter att synas för webbutiker när Index visar ensiffrig tillväxt för andra månaden i rad. Även om tillväxten i januari verkar låg är detta direkt kopplat till den rekordlåga ökningen på 5 procent i december. Intressant är att den genomsnittliga kundkorgen låg på 81 pund vilket är den högsta vi har sett under januari på fyra år. Vilket tyder på att färre hade nedsatta priser i januari då återförsäljare sålde mycket av sina lager över Black Friday-perioden, säger Tina Spooner, CIO på IMRG.

CDON vaknade med baksmälla

Precis som de brittiska e-handlarna ska den svenska nätjätten CDON ha sett en stor effekt av sina Black Friday-kampanjer. Den efterföljande baksmällan ska dock även ha slagit in hos dem och under presentationen av E-barometern hos PostNord skall Paul Fischbein, VD på Qliro Group, ställt frågan om alla kommer vara med detta år.

Nu verkar inte effekten ha varit lika påtaglig i Sverige som i Storbritannien men rea-dagarna har uppenbarligen påverkat försäljningen i december och kanske även i januari.

– Index illustrerar tydligt dominoeffekten av den tidiga rean under Black Friday. Onlineförsäljningen av dyrare produkter inom kategorierna Elektronik och Hem & Trädgård, som såg de största rabatterna i november, sjönk båda med 9 procent under januari, skriver IMRG.

Det fanns dock ett litet ljus i tunneln och det var det kalla vädret som gjorde att kläder och skor ökade med 14 respektive 20 procent under januari. Folk ska även ha shoppat resor som aldrig förr. Men i stort var det en deppig månad för den brittiska näthandeln enligt IMRG.

 

Källa: Press

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se