Nätförsäljningen av icke livsmedelsrelaterade produkter ökade med 11,7 procent i Storbritannien under januari månad, jämfört med samma period 2014. Något som ligger hyfsat i fas med den totala tillväxten för helåret 2014, som landade på 12,7 procent enligt British Retail Consortium, BRC.
Man konstaterar också att e-handeln under januari stod för 18,4 procent av den totala detaljhandeln i landet under månaden, om man räknar bort livsmedelsrelaterade produkter. Siffror som är något lägre än de IMRG rapporterade i januari, men klart är att e-handeln har en stor andel av detaljhandeln i Storbritannien.
– Onlineförsäljningen i januari tenderar att vara stark då människor surfar runt på nätet och jagar fynd efter julhandeln. Resultaten visar hur populärt det är att handla på nätet, säger Helen Dickinson, generaldirektör för British Retail Consortium.
Viktiga satsningar
Man pekar också på att detaljhandeln, on och offline, flätas ihop allt mer och att handlare som investerat i omnikanal har en stor del i siffrorna. Satsningarna på mobila enheter är också något som gjort att försäljningen på nätet fortsätter att öka i rask takt.
– Näthandeln hade en bra månad stärkt av säsongskampanjer och riktade marknadssatsningar. Denna sidan av återförsäljarnas verksamhet har en ledande roll när det gäller att driva övergripande försäljningstillväxt då fler kunder än någonsin väljer bekvämligheten med att köpa på nätet, säger David McCorquodale, head of retail at KPMG.
Källa: Internet Retailing