ANNONS

Matsajten vill effektivisera mathandeln mellan företag

Matsajten vill effektivisera mathandeln mellan företag

Vi skrev nyligen om GourmetDirekt, en marknadplats för lokalt producerat livsmedel utan mellanhänder. Medan den e-handeln fokuserar på B2C eller försäljning direkt till slutkund jobbas det nu på en liknande sajt för B2B. Matsajten ska bli en välgörande mathandelsplats för företag.

ANNONS

Matsajten.se har ännu inte öppnat dörrarna men har storslagna mål. Sajten ska genom att erbjuda en marknadsplats för matproducenter och butiker se till att matsvinnet minskar och livsmedelsdistributionen mellan företagen effektiviseras.

– Naturvårdsverket visar att det i Sverige slängs cirka 1 211 000 ton mat per år. Det tycker vi är en skrämmande siffra. Med hjälp av Matsajten kan producenter, grossister, butiker och restauranger omsätta samhällets redan producerade livsmedel i stället för att slänga fullt brukbara varor. Detta både minskar miljöbelastningen och förbättrar branschaktörernas ekonomi, säger Johan Ollas, medgrundare av Matsajten.

Matsajten är inte den första sidan att vilja minska matsvinnet. Vi har även skrivit om Matsmart som säljer överproduktion och livsmedel med kort datum till slutkonsument.

Matsajten ska dock inte rikta sig till konsumenter utan fokuserar på distributionen mellan företag. Matproducenter, grossister och andra parter ska kunna lägga ut kostnadsfria annonser och därigenom göra sig av med överskott. Det är först när en produkt sålts som Matsajten tar provision.

– Tanken bakom Matsajten är att sträva mot ett hållbart samhälle. När säljaren får sin vara såld tas en provisionsavgift ut och av denna doneras en del till välgörande ändamål. Ju fler aktörer som säljer och köper sina varor via Matsajten, desto mer kan vi bidra med i arbetet för att skapa en bättre omvärld, säger Emil Daugaard, medgrundare av Matsajten.

Branschfolk investerar i sajten

I slutet av januari ska Matsajten ha varit med på Fastfood & Café-mässan i Stockholm där man ska ha smygvisat sin handelsplats. I dag meddelar man även att kunnigt folk ifrån branschen anslutit sig till Matsajtens koncept. Branschentreprenörerna Roger Larsson, Ulf Jonsson och Per Hedman ska ha investerat i e-handeln.

Roger Larsson, med tidigare erfarenheter som VD och styrelseordförande för Svensk Cater och CFO på Lithells, kliver nu in i bolagets styrelse.

– Det känns spännande och roligt att få vara delaktig i Matsajtens utveckling. Vi tror på affärsidén och är utifrån vår erfarenhet övertygade om att Matsajten kommer att vara ett resultatrikt komplement för livsmedelsbranschen. Vi ser att e-handeln ökar generellt, vilket innebär en kostnadseffektivisering som gynnar alla parter i livsmedelskedjan, säger Roger Larsson.

Hur det kommer gå för Matsajten vet alltså ej då sidan inte ens lanserats ännu. Just nu söker företaget säljare med goda kontakter inom livsmedelsbranschen. Detta är förmodligen en viktigare bit än en perfekt sajt vid lanseringen, att man har kontakterna och lyckas få snurr på konceptet. Vi önskar dem lycka till.

 

Källa: Press (1, 2)

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se